Vale versus Gekielde Clausilia

Gestart door RvanBemmelen, maart 18, 2021, 08:53:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

RvanBemmelen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Nogal beschadigde huisjes in strooisel en onder valhout op de bekende plek voor Gladde Clausilia op Texel. Ik denk dat dit Vale zijn, maar Gekielde zou hier ook voorkomen en vind ik lastig met zekerheid uit te sluiten, met name omdat ik de tekst in Jansen (2015) niet goed begrijp.

Zo staat er bij Gekielde dat de parietalis en een spiralis met elkaar verbonden zijn, maar nergens wordt uitgelegd wat een spiralis is en waar deze zich bevind. En wordt met de lichte spiralen bij Vale Clausilia bedoeld dat ze vaak lichte naad tussen de windingen laten zien? Daarnaast ben ik op zoek naar een foto waar duidelijk de kiel van de Gekielde Clausilia op staat. Heeft iemand een linkje daarvan?

Alvast bedankt voor het meekijken!

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208847275/.
4 Vale clausilia - Clausilia bidentata adult
datum: 2021-03-17
locatie: Texel - Staatsbossen - De Tureluur (NH)

foto's:






Tello Neckheim

Ik snap je vragen, het is soms lastig uit te leggen wat de verschillen zijn tussen slakken uit de familie der Clausilidae.
Ik denk dat dit Vale clausilia Clausilia bidentata is vanwege de vorm. De lengte is ook bepalend om onderscheid te maken tussen Vale en Geribde. Vale is 9-12,5 mm hoog en Geribde 11-14,5 mm en is dus duidelijk hoger. En ook vaak wat breder. De pariƫtale plooi (of tand) zit bovenin en is zichtbaar aan de buitenkant. De spiralis is een plooi, die langs de as van de spiraal loopt en binnen de opening van het huisje zit. Maar plaatjes zijn handiger om te zien. In het klassieke boek De landslakken van Nederland staan goede afbeeldingen die overigens origineel komen uit het boek van Adam, dat over de Belgische slakken gaat. Ik zal plaatjes toevoegen.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Tello Neckheim

Plaatjes toevoegen lukt mij niet, weet niet wat ik verkeerd doe, ik heb zelfs de plaatjes kleiner gemaakt? Dan maar deze link: https://www.researchgate.net/publication/273723229_Identifier_les_Clausilies_de_France
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

RvanBemmelen

Wow, wat een geweldige foto's in dat artikel, bedankt voor je uitleg ten deze link, Tello! Ik ga er op studeren.