Ik leid hieruit af dat jij wel met een reflexcamera werkt en lenzen? En waarom niet zo dol op bridgecamera's?
Bij mij moet alles vooral vliegen en bewegen enzo. Daar kunnen (sommige) spiegelreflexen nog echt beter mee omgaan vanwege de andere manier van scherpstellen, al zal het niet lang meer duren voor dat verschil achterhaald is. De grotere sensor van spiegelreflexcamera's en duurdere spiegelloze camera's speelt ook mee; in principe kun je daar veel fraaier beeld mee krijgen, al doe je dat in de praktijk vaak teniet door beelden eindeloos bij te snijden omdat beestjes anders toch altijd veel te klein op de foto's staan.
Sommige moderne spiegelloze camera's met verwisselbare lenzen kunnen dat snel scherpstellen tegenwoordig overigens minstens net zo goed, dus zodra die techniek wat goedkoper wordt zullen dat soort eigenschappen ook in bridge camera's terecht komen.
Mijn weerstand zal vooral komen omdat ik nu eenmaal gewend ben aan spiegelreflexen, ooit een goedkope bridgecamera heb gehad die niet best was, en ik verder gewoon de neiging heb me te verzetten tegen veranderingen

. Verder loop ik graag hernia's op door teveel gewicht om mijn nek, en loop ik graag risico om beroofd te worden van veel te dure spullen. Met andere woorden, laat je vooral niet leiden door mijn bezwaren, die zijn bepaald niet allemaal rationeel.
Dit is misschien wel een leuke illustratie... de reden waarom ik weet dat die gebruiker naar wie ik net linkte zo'n ding heeft, is dat we elkaar ooit toevallig zijn tegengekomen. Bij die gelegenheid kwam er een paar reuzensterns langs, die we allebei op de foto hebben gezet. Het setje dat ik gebruikte kost ongeveer het zesvoudige van wat hij gebruikte, maar het verschil in beeldkwaliteit is daar echt niet proportioneel mee.
Foto van hem:

Foto van mij:

Het is natuurlijk ook een beetje een flauw voorbeeld, want dit is niet een hele snelle vlieger, en daarnaast krijgt iemand met een betere techniek dan ik er misschien wel een veel beter resultaat mee. Bij iets snels als een jagende boomvalk wordt het verschil overigens wel meteen zichtbaar. De vraag is dan hoe belangrijk je zoiets vindt, en of dat het gezeur van extra geld en gewicht waard is.