Schadesporen van jonge bladwesplarven op schietwilg? Of iets anders?

Gestart door Rayan Majoor, maart 14, 2021, 13:48:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208691765/.
20 Bladwesp onbekend - Symphyta indet. exuviae, gezien
datum: 2020-08-27
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Noord (GE)

foto's:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Als je naar Bladmineerders gaat en Schietwilg intikt als zoekterm, krijg je een hele lijst van soorten die daarop voorkomen. Je kunt alle bekende bladwespen op schietwilg daar checken. Mijn eerste gedachte (misschien helemaal fout) is dat er kevers hier actief zijn geweest  en dan de imago's en niet de larven?

James

Rayan Majoor

Bedankt! Ik moest hierbij vooral denken aan deze sporen van Nematus-eitjes, een aangezien bladwespen vaak eitjes in blad leggen leek het me niet onlogisch dat ze zoiets zouden kunnen veroorzaken... zeker omdat het erop lijkt dat er vooral iets in het blad heeft gezeten, niet echt alsof er van buitenaf van het blad gegeten is. Maar bladmineerders.nl gaat vooral om vraatsporen en alles wat op wilg voorkomt controleren (zelfs alleen de bladwespen al, waar vaak op internet geen foto's van de eitjes zijn) is wel erg veel :rolleye:
Maar het zou inderdaad ook wel van een kever kunnen zijn, maar ik vermoed dan eerder dat het gedaan is door (larven van) bladhaantjes
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

heermoes

mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Rayan Majoor

Zou kunnen... nog steeds vind ik het apart dat er zo af en toe tussen de epidermi gegeten lijkt te zijn, maar ja, ik zou ook niet echt een betere optie weten (als ik een exacte soort zou moeten noemen). Ik voer hem zo in en kijk wel wat er gebeurt
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl