Tweestaart : Campodea staphylinus ?

Gestart door S.A. Gorter, maart 12, 2021, 19:45:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208437194/.
1 Campodea staphylinus gezien
datum: 2021-03-06
locatie: Middelstum - Middelstumerbos (GR)
Ik meen ergens gelezen te hebben dat van deze tak van de Diplura in Nederland slechts één soort voorkomt, nl.deze.
Zeker weten doe ik het niet en ik herinner me ook niet meer waar ik het heb gelezen.
Wie kan uitsluitsel geven?

Alvast bedankt.

gr. Simon Gorter

foto's:




rikvinke

Welke soort dit zou kunnen zijn weet ik niet. Ik weet wel dat dit topic bij "geleedpotigen overig" hoort. Tweestaarten zijn geen insecten maar behoren tot de klasse Enthognatha (samen met Protura en Collembola). Insecten behoren tot een andere klasse en samen vormen deze de "geleedpotigen". De determinatie van Diplura lijkt me overigens sowieso microscoopwerk.

Groet,
Rik Vinke

roelvanbezouw

Hey,

Dit dier moet inderdaad met de microscoop. Er zijn negen verschillende soorten in Nederland, met potentie tot een stuk of twintig.
Heb je het dier bewaard op alcohol?

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

S.A. Gorter

Helaas niet bewaard.
Ik kan nog eens op dezelfde plek kijken of ik er nog meer vindt.
Geen garantie natuurlijk.

Gr. Simon

roelvanbezouw

Hey Simon,

Het beste zou dit dier gaan als onzekere C. fragilis. C. staphylinus heeft macroharen van gelijke grootte aan de toppen van de cerci, terwijl deze bij fragilis juist afnemen in grootte. Maar zonder  :micro: zullen het helaas nooit weten.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

S.A. Gorter

Citaat van: Roel v B op maart 15, 2021, 21:23:57 PM
Hey Simon,

Het beste zou dit dier gaan als onzekere C. fragilis. C. staphylinus heeft macroharen van gelijke grootte aan de toppen van de cerci, terwijl deze bij fragilis juist afnemen in grootte. Maar zonder  :micro: zullen het helaas nooit weten.

Met vriendelijke groet,
Roel,
Ik heb de waarneming aangepast volgens jouw suggestie.
Ga kijken of ik nog exx. kan vinden. De kans is niet zo heel groot, maar wanneer ik ze opnieuw vind, zet ik ze op alcohol en waarschuw ik je.
Nogmaals bedankt.

gr. Simon.

mberg

Hej Simon,

We zijn bezig met een tabel voor de Nederlandse soorten. Nog even geduld  ;).

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

S.A. Gorter

Citaat van: mberg op maart 15, 2021, 23:47:54 PM
Hej Simon,

We zijn bezig met een tabel voor de Nederlandse soorten. Nog even geduld  ;).

Met groet,

Matty
O, dat is mooi.  :duim:
Die schaf ik dan zeker aan.

Gr. Simon

paulhoekstra

Zijn tweestaarten ook nog te determineren als het uiteinde van de cerci is afgebroken? Ik had er eergisteren 1 uit mos gespoeld en nog tijdelijk even bewaard: https://waarneming.nl/observation/208771917/
groeten,
Paul

roelvanbezouw

Citaat van: paulhoekstra op maart 16, 2021, 20:52:53 PM
Zijn tweestaarten ook nog te determineren als het uiteinde van de cerci is afgebroken? Ik had er eergisteren 1 uit mos gespoeld en nog tijdelijk even bewaard: https://waarneming.nl/observation/208771917/

Zeer zeker! Kan soms van de soort afhangen.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

paulhoekstra

Is er literatuur om Diplura te determineren? Dan wil ik het graag eerst zelf proberen, daarna wil ik het beest graag ter controle opsturen als Roel of Matty interesse in het beest heeft.
groeten,
Paul

roelvanbezouw

Citaat van: paulhoekstra op maart 16, 2021, 23:32:19 PM
Is er literatuur om Diplura te determineren? Dan wil ik het graag eerst zelf proberen, daarna wil ik het beest graag ter controle opsturen als Roel of Matty interesse in het beest heeft.

Er zijn twee goede sleutels voor de lage landen. Lock (2009); Diplura of Belgium. Deze is goed te doen. Er is een Nederlandse beta-versie, met minder soorten maar meer macrofoto's.

Sendra & Robelera (2020) is ook een mooie, recente sleutel, maar die beschrijven zo'n honderd soorten. Mocht je specimen nu écht niet lijken, kun je altijd hier op terugvallen. Hij is wel een stuk moeilijker.

Begin met Lock (2009). Van een aantal soorten heb ik kenmerkfoto's op waarneming.nl.

Met vriendelijke groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

S.A. Gorter

Ik heb de tabel van Lock uitgeprint. Ga er vandaag even mee bezig.
Bedankt voor de info Roel!

Gr. Simon

mberg

Hej Simon,

En mocht je de determatie willen laten checken dan kun je me materiaal toesturen en kijk er met plezier naar.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

S.A. Gorter

Citaat van: mberg op maart 17, 2021, 20:44:14 PM
Hej Simon,

En mocht je de determatie willen laten checken dan kun je me materiaal toesturen en kijk er met plezier naar.

Met groet,

Matty

Matty,
Ik heb nog 2 exx kunnen vinden. Ik heb ze op alcohol gezet.
Waar moet ik ze heen sturen?

Gr. Simon

mberg

Hej Simon,

Zuideinde 56
1551 EK Westzaan

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

S.A. Gorter


mberg

Hej Simon,

Monster ontvangen. Met dank en groet

Matty

p.s. en ik werk weer een dag in de week in Groningen aan de RUG.
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

S.A. Gorter

#18
Citaat van: mberg op maart 24, 2021, 20:48:11 PM
Hej Simon,

Monster ontvangen. Met dank en groet

Matty

p.s. en ik werk weer een dag in de week in Groningen aan de RUG.
:duim:
Laat je hier de uitkomst nog even weten, Matty?

Simon

mberg

Hej Simon,

Beide exemplaren bekeken. Het is Campodea lankesteri. Klauwen zijn gepleten, mesanothum met drie macroharen (AM, AL, PL), Tergiet met macroharen AM, AL, PL, macrohaar AM ook op tergiet 8 en 9 en deze haren zijn lang, antenne met 26 leedjes. Ben benieuwd naar de details vindplaats. Ik zal de waarneming toevoegen aan het landelijke bestand en je materiaal in mijn collectie bewaren. Mocht je vaker Diplura vinden stuur ze me dan gerust toe.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

S.A. Gorter

#20
 Mooi! Bedankt Matty.  :duim:
Ik zal er nu nog beter op letten. Nieuwe exx. zal ik opsturen.

Dit geeft toch wel een extra dimensie aan mijn 'expedities'.  ;D

Details vindplaats: ik vond ze in een half vergane boomstronk in een kleibosje. Vochtige omgeving.

Gr. Simon

mberg

Dank voor de aanvulling! We weten zeer weinig over de ecologie van de soorten en elk detail is meer dan welkom.
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging