Wat is toch de blauwe kleur op deze bladeren

Gestart door L.van hal, maart 09, 2021, 20:58:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

L.van hal

In deze berm is vorig jaar veel gewerkt er is een nieuw waterbassin gemaakt.
Op enkele plaatsen in de wegberm komen er blauwe bladeren aan de plantjes.
Op drie plekken gezien, ongeveer 10 bij 10 vierkante cm komen dan de blauwe bladeren voor, soms één blad van een rozet van de Kleine leeuwenklauw of b.v. soms een grassprietje van een polletje gras.
Het is heel bijzonder.
De plantjes zijn nog wel erg klein.
Weet iemand wat dit is. Alvast mijn dank en groet Lenie van Hal.


















e.kneepkens

zou wel handig zijn als er een foto bij geplaatst wordt.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik heb de foto's gezien en ze zijn heel bijzonder.
Komen nog wel.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Ik ben al op zoek geweest naar iets soortgelijks[dácht ik] op dit Forum vorig jaar waarin een blauwachtig blaadje werd getoond [op een Robinia dacht ik].
[weet iemand dat nog?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: L.van hal op maart 09, 2021, 20:58:26 PM... Op enkele plaatsen in de wegberm komen er blauwe bladeren aan de plantjes. Op drie plekken gezien, ongeveer 10 bij 10 vierkante cm komen dan de blauwe bladeren voor, soms één blad van een rozet van de Kleine leeuwenklauw of b.v. soms een grassprietje van een polletje gras.

Het feit dat het verschijnsel slechts op kleine plekken te zien is, waarbij het op tenminste een plek om twee soorten gaat die dit verschijnsel vertonen (zie vijfde foto in de link die Rien hierboven geeft), suggereert voor mij toch iets als een effect van markering met blauwe verf.

Hieronder de bewuste foto:
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Lijkt me verf en omdat de planten zijn gaan groeien zijn de verfvlekken verscheurd en minder herkenbaar geworden.
groet, Willemien Troelstra

L.van hal

Beste mensen,
Vandaag nog even onderzoek gedaan naar de blauw gekleurde bladeren, samen met Anton Sijbers.  In de grond/zand zelf vonden we geen blauw gekleurde stof, wel zijn ondergrondse delen soms blauw b.v. een worteltje heeft de blauwe kleur, de kleur kan je er dan vanaf wrijven. Een groot deel van de  berm, verder rond het bassin,  onderzocht en op een plaats vonden we steentjes die dan alleen aan de bovenkant blauw zijn. Soms vind je een gedroogd eikenblad wat gedeeltelijk blauw is. De blauw gekleurde dingen zijn altijd op op de rand van gras/berm en bassin. Het lijkt hier inderdaad om verf te gaan, misschien ter markering gebruikt.
IK kan het nog navragen bij gemeente.
Graag wil ik jullie , Rien, E. Kneepkens, Rob, Niels en Willemien hartelijk bedanken voor reacties
hartelijke groet aan ieder, Lenie van Hal


Rien Ondersteijn

Dank je wel Leni. Dat verklaart een hoop.
Je stuurde mij je allereerste foto's en toen dacht ik dat 'irisentie' zou kunnen.
[Toch geen scheidsrechter daar geweest met een blauwe spuitbus...?  ;) ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

tekenaar

Kopersulfaat (gebruikt tegen schimmels) is ook blauw.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Giel van der Pluijm

Bij verhitten boven de 200°C wordt kopersulfaat wit, oplossen in water en het wordt weer blauw (dehydratie en hydratie), zoekopdracht Google; "kopersulfaat + verhitten".