Van welk dier is dit skelet dat ik vond op een zolder van een boerderij?

Gestart door Jeroen Bekker, maart 08, 2021, 18:18:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Bekker

Van welk dier is dit skelet dat ik vond op een zolder van een boerderij?

Giel van der Pluijm

Ik denk aan een vleermuisskelet, maar welke? Lijkt me lastig vast te stellen.

Jeroen Bekker

Een ruggegraat met heupbot van 20 cm lengte lijkt mij een beetje groot voor een in Nederland voorkomende vleermuissoort...

Giel van der Pluijm

Ik zie 2 holle dunne botjes van ca. 8 cm lang met een kniegewricht. Lijkt mij een mooie maat voor een vleermuis, evenals de taps toelopende  ruggengraat. Zie bv. https://in.pinterest.com/pin/400398223117502642/

gbeersma

Giel, ik weet niet hoe je dit berekend hebt, maar met de afbeelding van het vleermuisskelet als referentie kom ik voor het totale beest op een maat van ergens tussen de 50 en 60 cm als ik de door jou aangegeven 8 cm gebruik. Bovendien is die 8 cm. aan de kleine kant. En hoe zie je aan de buitenkant dat een bot hol is?? Is dat stuk met wervels niet gewoon een staart in plaats van een ruggegraat?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

ronris


Rob Koelman

#6
Citaat van: ronris op maart 09, 2021, 15:01:44 PMLijkt mij iets van een marterachtige oid.

Zou kunnen. Ik denk zelf meer aan haas/konijn.

Edit: kat zou ook nog kunnen...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op maart 09, 2021, 15:38:56 PM
Zou kunnen. Ik denk zelf meer aan haas/konijn.
Die klopt. Uitleg:
Waar kijk je naar? dit is het onderste deel van de ruggenwervelkolom met sacrum, bekken en een stuk achterpoot. Je moet de kop dus links denken (de helft van de rug ontbreekt) en de staart aan de rechterkant (ontbreekt ook).
Je ziet op de wervelkolom behoorlijk lange en rechte zijuitsteeksels schuin naar voren wijzen. Dit sluit marters uit. Die hebben kortere en meer gekromde zijuitsteeksels op de onderste wervels.
Het bekken toont helemaal aan het uiteinde (dus rechts op de foto) een uitstulpend "haakje" aan beide kanten. Dat past goed bij een konijn maar een kat heeft dat niet.
Peter Venema