Muskuseend, Canadese gans, Kleine zwaan

Gestart door SlechtValk, maart 07, 2021, 14:05:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ik weet niet helemaal zeker of het een bug is of dat er een fout in de taxonomische instelling zit, maar goed.
Er is recent een beetje geschoven in de taxonomie van de Muskuseend (Cairina moschata) (er is een Muskuseend (gedomesticeerd) (Cairina moschata forma domestica) bij gekomen om onderscheid te maken tussen de wilde en de gedomesticeerde variant).

Echter blijft in de pagina "Soorten niet gezien" de (oude) Muskuseend terugkomen, ondanks dat "inclusief exoten en uitgestorven soorten" NIET is aangevinkt. Zie bijgevoegde afbeelding.

Vermoedelijk veroorzaakt door waarnemingen die met oude soortenlijsten ingevoerd zijn geweest, maar inmiddels is deze soort gemarkeerd als "komt niet voor" en zou mijns inziens op basis daarvan ook uit deze lijst geweerd moeten worden (indien "inclusief exoten etc." niet is aangevinkt).




Het probleem met Kleine zwaan vs Cygnus columbianus volgens mij reeds bekend. Zie bijgevoegde afbeelding.

Echter verscheen Grote canadese gans ook ineens in deze lijst. Zie bijgevoegde afbeelding.

Nou bleek dit te gaan over de ondersoort Todds Canadese Gans.
Mijns inziens zou in dit geval de niet waargenomen ondersoort vermeld moeten worden in plaats van de overkoepelende soort waartoe deze behoort.

Als een Russische kauw (Coloeus monedula soemmerringii) gezien wordt, moet in deze lijst Russische kauw komen te staan en niet Kauw (Coloeus monedula) (zeker wanneer de Kauw wel door iemand gezien is).
Als iemand Slechtvalk (Falco peregrinus) gezien heeft, maar nog geen Toendraslechtvalk (Falco peregrinus calidus), dan moet in deze lijst alleen de Toendraslechtvalk komen te staan en niet de Slechtvalk. etc.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

die niet voorkomende soorten zouden uit dat scherm moeten, dat ben ik wel met je eens.
Of ondersoorten daar wel in thuis horen, ik weet het niet. Bij soorten gezien worden ook alleen 'soorten' geteld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: hiskodevries op maart 08, 2021, 12:29:50 PM
Bij soorten gezien worden ook alleen 'soorten' geteld
Ondersoorten toch ook? https://waarneming.nl/users/3121/species/
Of doel je op een andere pagina? Dan graag een linkje.  ;D

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 08, 2021, 12:29:50 PM
...
Of ondersoorten daar wel in thuis horen, ik weet het niet. Bij soorten gezien worden ook alleen 'soorten' geteld

In dat geval is het alleen maar extra fout... want Grote canadese gans heb ik toch regelmatig gezien: https://waarneming.nl/users/9163/observations/?species=110

Persoonlijk ben ik overigens voorstander (zie het maar als wens) om ook ondersoorten hier weer te geven (indien van toepassing), in de soorten-wel-gezien lijst worden ze als aparte categorie weergegeven. Net als hybrides, verzamelsoorten etc... Soms is een bepaalde ondersoort net zo spannend als/of zelfs spannender dan de soort als geheel (denk bijv. aan Kleine canades gans ssp hutchinsii).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citaat van: SlechtValk op maart 08, 2021, 14:29:38 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 08, 2021, 12:29:50 PM
...
Of ondersoorten daar wel in thuis horen, ik weet het niet. Bij soorten gezien worden ook alleen 'soorten' geteld

In dat geval is het alleen maar extra fout... want Grote canadese gans heb ik toch regelmatig gezien: https://waarneming.nl/users/9163/observations/?species=110

Grote Canadese Gans staat standaard op exoot (en telt dus niet mee voor 'soorten gezien' want is niet 'telbaar'). Todds Canadese Gans (de ondersoort interior van Grote Canadees) is wél als dwaalgast te verwachten en de waarneming wordt daarom vermeld als nieuwe soort (= een 'telbare' Grote Canadese Gans). De situatie is vergelijkbaar met die van Hutchin's en Kleine Canadess Gans.

SlechtValk

Citaat van: Julian op maart 08, 2021, 15:43:43 PM
Grote Canadese Gans staat standaard op exoot (en telt dus niet mee voor 'soorten gezien' want is niet 'telbaar'). Todds Canadese Gans (de ondersoort interior van Grote Canadees) is wél als dwaalgast te verwachten en de waarneming wordt daarom vermeld als nieuwe soort (= een 'telbare' Grote Canadese Gans). De situatie is vergelijkbaar met die van Hutchin's en Kleine Canadess Gans.

Ja is een lastige situatie (zeker gezien bepaalde ondersoorten wel "tellen" en andere niet)...
Maar mijns inziens, als je ervoor kiest om alleen "volle" soorten te laten zien, zou je een telbare ondersoort dan ook niet moeten vermelden...

Deels daarom zou mijn voorkeur zijn om telbare ondersoorten afzonderlijk te vermelden.

Hoe dan ook is de huidige situatie als je het mij vraagt erg verwarrend...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Citaat van: Julian op maart 08, 2021, 15:43:43 PM
Citaat van: SlechtValk op maart 08, 2021, 14:29:38 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 08, 2021, 12:29:50 PM
...
Of ondersoorten daar wel in thuis horen, ik weet het niet. Bij soorten gezien worden ook alleen 'soorten' geteld

In dat geval is het alleen maar extra fout... want Grote canadese gans heb ik toch regelmatig gezien: https://waarneming.nl/users/9163/observations/?species=110

Grote Canadese Gans staat standaard op exoot (en telt dus niet mee voor 'soorten gezien' want is niet 'telbaar'). Todds Canadese Gans (de ondersoort interior van Grote Canadees) is wél als dwaalgast te verwachten en de waarneming wordt daarom vermeld als nieuwe soort (= een 'telbare' Grote Canadese Gans). De situatie is vergelijkbaar met die van Hutchin's en Kleine Canadess Gans.

in het geval van een todds canadese gans zou de lijst met 'soorten niet gezien' niet grote canadeese gans tonen maar duidelijk aangeven dat het de ondersoort Todds is.

het weergeven van ondersoorten zou mi overal een optie moeten zijn.
ook in soortenlijsten staan soms soorten en ondersoorten apart vermeld.
als je dan de waarnemingen van de soort bekijkt staan daaronder ook wel de ondersoorten.
mi niet heel consequent.
of je toont altijd de ondersoorten apart of het zijn waarnemingen die onder de soort worden weergegeven.
synoniemen worden ook niet apart getoond.

Alle verschillende weergaves van soorten en ondersoorten zijn waarschijnlijk met een ander doel ontstaan maar het is mij niet meer duidelijk wanneer de ondersoort onderdeel is van een soort en wanner deze apart vermeld moet worden.
Ik zou er voor willen pleiten om dat overal consequent te doen en dat de gebruiker die echt de uitsplitsing wil daar de mogelijkheden voor heeft.

Ben in ieder geval blij dat deze inconsequentie aandacht krijgt en als de bug opgepakt wordt de belangrijkste onduidelijkheden weg gaat nemen.

Groeten Joost