Adalia conglomerata of coccinella hieroglyphica

Gestart door Twan martens, maart 04, 2021, 14:41:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208226869/.
1 Hiëroglyfenlieveheersbeestje - Coccinella hieroglyphica imago
datum: 2021-03-03
locatie: Bergerheide - Springberg (LI)

foto's:


Henri van Dodeweerd

Dag Twan,

Volgens mij klopt voor beide genoemde soorten de tekening op het halsschild niet. Maar goed ik ben niet zo ervaren in de LHB-tjes. Maar is dit niet een tienstippel?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lo.troisfontaine

#2
Hoi,

Zwartstreeplieveheersbeestje in mijn optiek.
Sorry, misschien toch iets te vlug gereageerd. Van den zou tienstip met dit halsschild niet meteen uit te sluiten.
Geen tweede foto Twan van koptekening?

Groeten,
Lo

Twan martens

Tweede foto toegevoegd. Iets andere hoek. Verder helaas geen foto`s.
Geeft wel voor 97% tienstip aan.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gerrian

Het zwartstreeplieveheersbeestje is zo zeldzaam, dat de beeldherkenning er niet mee kan. Bij deze geeft hij 100% zekerheid voor de tienstip. Deze soorten lijken erg op elkaar. Het halsschild past zowel bij zwartstreep als bij tienstip. De vrij hoekige stippen vind ik meer bij zwartstreep dan bij tienstip passen. Maar ik heb de soort zelf te weinig gezien om echt zeker te durven zijn van zwartstreep. Vandaar dat ik Twan vroeg de waarneming aan het forum voor te leggen.

lo.troisfontaine

Tja, zo lijkt de witte vlek wel erg groot van de koptekening. Dat lijkt toch op tienstip, maar in hoeverre is dit een hard kenmerk?

erg lastig. eerste indruk zwartstreep, maar kijkend naar halsschild en koptekening tienstip niet uit te sluiten. Vindplaats den kan natuurlijk wel net na een winterse periode, dan kunnen ontwakende beestjes nog wel op zoek zijn naar het juiste zomerverblijf.

groet,

Lo

jan cuppen

Bij geen enkele Adalia conglomerata uit mijn collectie (waarvan een belangrijk deel door jullie is verzameld) ziet het patroon op het halschild er niet zo uit als bij deze kever. Dit is een typisch patroon voor A. decempunctata. Bij Adalia conglomerata liggen de buitenste vlekken op het halsschild vrijwel op dezelfde lijn en het patroon is bijna altijd in de vorm van een zwarte M. Voor mij een 100% A. decempunctata maar wel erg bleek van kleur.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Twan martens


Gerrian

Nog even wat aanvullende informatie die ik van een betrouwbare bron kreeg. Hij wees me op het verschil tussen de halsschilden van beide Adallia's.
Het halsschildpatroon van het zwartstreeplieveheersbeestje bestaat uit zes, meestal samengevloeide, vlekjes en bij het tienstippelig lieveheersbeestjes uit vijf. Het extra vlekje van het zwartstreeplieveheersbeestje ligt vooraan in het midden, vóór het centrale vlekje aan de basis. Daardoor staan de twee vlekjes ernaast (links- en rechtsvoor) ook wat verder uit elkaar dan bij het tienstippelig lieveheersbeestje.
Het extra vlekje van het zwartstreeplieveheersbeestje is eigenlijk altijd zwaarder aangezet dan het vlekje middenachter. Als de tekening zo dun wordt dat een vlekje wegvalt, dan zal dat eerst het vlekje middenachter zijn. Het vlekje middenvoor blijft dan nog staan. Het patroon op het halsschild van het zwartstreeplieveheersbeestje heeft daardoor de vorm van een M.

Zoals ik in mijn commentaar bij de waarneming van Twan al schreef ik heb ik weinig ervaring met het zwartstreeplieveheersbeestje, dus ik ben blij dat er door dit topic weer wat extra informatie naar boven is gehaald. Altijd goed om de kennis van soorten die je weinig ziet wat op te krikken.

Henri van Dodeweerd

Ik heb de zwartstreep ook nog nooit gezien, maar zou hem met alle informatie uit dit topic nu wel herkennen (al is het in Overijssel niet echt te verwachten ;)). Super leerzaam topic zo. Dank jullie wel!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd