Witte Roofvogel

Gestart door lexie, mei 15, 2008, 20:05:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

lexie

Ik heb deze foto een week of wat geleden gemaakt en dacht in eerste instantie aan een juv Buizerd.
Maar na de foto nog is goed gestudeerd te hebben vind ik te tekening daar niet erg op lijken.
Foto gemaakt boven de Tienhovense plassen en de vogel vloog naar het noorden.
Zou het een Slangenarend ( juv )  kunnen zijn geweest?
Lex Vermeend

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

JaapHennevanger

Het is een sperwer ;)  
Jaap Hennevanger

Kasper S

Pff toch, had ik al gepost maar twijfelde. Hoe zie jij het dan ?  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

lexie

Qua staart zou ik ook Sperwer zeggen.
Lex Vermeend

Kasper S

Niet aan een slangenarend  :D  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kasper S

Die zijn toch '' rood'' van onder in deze tijd ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Flor Rhebergen

Dat is hij toch ook?
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

ahjoon

Citeermannetje sperwer
Die uitspraak is net zo legitiem als 'vrouwtje Havik'.  ;)  
Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Kasper S

CiteerDat is hij toch ook?
:huh:  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

lexie

Ik heb hem iets uitvergroot, maakt misschien meer duidelijk?!
Lex Vermeend

Kasper S

Die 2 witte strepen heeft toch alleen een havik zeer duidelijk ?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Rutger

Tja, maar hij heeft een recht afgesneden staart en dat heeft een havik nooit, voorzover ik weet iig  ^_^  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Birding Basterds! Find or Fail!

BramtK

Inderdaad een Sperwer, een vrouwtje zou ik zeggen. Vleugels zijn kort en breed, staart is recht afgeneden, lichaam smal, kop klein en steekt niet ver uit. Vergelijk dat eens met een vergelijkbaar vliegbeeld van een Havik. Onderdeel zijn grijswit en niet rossig. Daarom in ieder geval een volwassen vogel en als je dan in het geheel geen rood of rossig ziet, valt een mannetje af. Twee strepen zie ik niet zo direct, maar staartbanden zijn so wie so niet erg bruikbaar als kenmerk tenzij je de vogel van zeer dichtbij ziet en dan heb je andere kenmerken die meer in het oog springen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Christian

Het is een mannetje, de rossige strepen wijzen hierop
Christian Brinkman

BramtK

Het is geen mannetje, te weinig rood/rossig op de onderdelen. De suggestie van iets rossigs op de wangen, wat ook een kwestie van belichting zou kunnen zijn, wijst eerder op een vrouwtje.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Met alle respect voor de beide Admins in deze discussie maar op basis van deze foto kan een zekere determinatie 'sperwermannetje' toch in de verste verte niet gemaakt worden?!
Zoals Bram hierboven al aangeeft is een vrouwtje zelfs meer waarschijnlijk.

Mijnheer Frank Neijts, kom d'r eens gezellig bij.... ;)
Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

s.w.s

CiteerInderdaad een Sperwer, een vrouwtje zou ik zeggen. Vleugels zijn kort en breed, staart is recht afgeneden, lichaam smal, kop klein en steekt niet ver uit. Vergelijk dat eens met een vergelijkbaar vliegbeeld van een Havik. Onderdeel zijn grijswit en niet rossig. Daarom in ieder geval een volwassen vogel en als je dan in het geheel geen rood of rossig ziet, valt een mannetje af. Twee strepen zie ik niet zo direct, maar staartbanden zijn so wie so niet erg bruikbaar als kenmerk tenzij je de vogel van zeer dichtbij ziet en dan heb je andere kenmerken die meer in het oog springen.

Bram
Mee eens. Ik zie niks rossigs en bovendien is de vogel veel te zwaar voor een mannetje Sperwer.

De rechtse staarthoeken wijzen op een Sperwer mijns inziens, alleen de 'witte strepen' wat volgens mij de beverde poten zijn wijzen meer op Havik. Die heeft veel krachtiger tarsus dan Sperwer. Deze poten lijken me ook nogal fors.

Wat nog pleit voor Sperwer is volgens mij de lengte van de arm (die is relatief kort t.o.v. de hand). Dat staat nog in de ANWB als kenmerk (toevallig gister nog gelezen).

Ik zeg ad. vrouw Sperwer.
Groetend, Swim

BramtK

Aha, 'witte strepen'! Dat had ik niet goed gelezen. Die witte strepen zijn de broekveren en die worden in tijdens de balts wat extra gespreid/opgezet. Ze zien er dan groter uit. Overigens gebeurt dat zowel bij Havik als bij Sperwer.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Bram heeft gelijk: vrouwtje Sperwer. Die zijn op oudere leeftijd vaak rossig op de wangen en zijborst! Ook de wat Havik-achtig aandoende donkere koptekening wijst daarop.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'