Gamma-uil-achtige rups wordt getekende gamma-uil - snapt iemand dit?

Gestart door Rayan Majoor, maart 03, 2021, 10:24:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

afgelopen zomer had ik 's avonds een volgroeide rups gevonden en verzameld, ervan overtuigd dat het een gamma-uil zou zijn maar met de mogelijkheid dat het misschien een soort met gelijkende rupsen zou zijn (bijvoorbeeld de donkere jota-uil). Ik heb de rups in een bak gedaan waar ook wat andere rupsen (sladistelknoopvlekje en kompassla-uil) in zaten, volgende ochtend had ie al z'n cocon gemaakt. Ik zou niet kunnen bedenken hoe dit mis gegaan kan zijn (volgroeide rups, volgende dag verdwenen en in plaats daarvan een typische Plusiinae cocon.. en andere aanwezige rupsen maken niet zo'n cocon). Maar toen de volwassen vlinder uit de pop kwam, aangezien dit zonder twijfel een getekende gamma-uil was. Echter deze rups ziet er m.i. toch best anders uit, en zeker van de kop zou ik wel de typische (donkere) koptekening verwachten, terwijl de kop van de gevonden rups egaal lichtgekleurd was.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Heb ik toch de vlinder verkeerd gedetermineerd, of heeft iemand ervaring met zo'n groene rups van de getekende gamma-uil?


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207935388/.
1 Getekende gamma-uil - Macdunnoughia confusa rups, foeragerend, uitgekweekt en losgelaten
datum: 2020-08-03
locatie: Wageningen - Nudepark 2 (GE)

foto's:









Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl