Hoe zie ik welke Craesus (imago) dit is?

Gestart door Rayan Majoor, maart 02, 2021, 20:05:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208178889/.
1 Elzenbladwesp - Craesus septentrionalis imago, gezien
datum: 2020-08-11
locatie: Ede - De Sysselt (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Rayan Majoor

#2
Bedankt!
Hieronder m'n foto waar de kop het beste op staat, tweede foto geeft twee lijntjes met (als het goed is) dezelfde afstand. 'T lijkt erop dat de afstand tussen de ocelli wel net iets kleiner is dan tot de achterrand van de kop, maar vind 't lastig te bepalen (ook bij sommige goedgekeurde exemplaren).




En dan hebben we bijvoorbeeld ook nog Craesus alniastri, die vaak meer rood op de achterpoten lijkt te hebben... maar daar is ook wel wat variatie in. De C. alniastri met het meeste zwart hebben ongeveer een even zwarte 'knie' van de achterpoot als op mijn foto's, terwijl de C. septentrionalis en C. latipes met het meest rood op de achterpoot ook weer zoveel zwart/rood hebben als op mijn foto's. Dus wat kleur betreft (als dat een kenmerk zou zijn) lijkt dit exemplaar precies op de overgang tussen de soorten te zitten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

#3
Hoi Rayan,

Kan op de foto het geslacht van de Craesus niet bepalen, maar neig naar een man. Misschien heb je iets aan deze opmerking van Ad Mol bij deze oude waarneming van mij. https://waarneming.nl/observation/105748515/

Mededeling Ad Mol: Ik had al even naar de serie foto's gekeken op waarneming.nl waarvan de bij deze mail gevoegde foto ook deel uitmaakt.

Het zou Craesus alniastri geweest kunnen zijn als het een vrouwtje was geweest. Maar het dier op je foto's is een mannetje en bij de mannetjes van alle drie de inlandse soorten Craesus zijn de achterdijen rood. Verder is er het punt dat C. alniastri zich vrijwel uitsluitend ongeslachtelijk voortplant. Mannetjes zijn wel bekend, maar heel zeldzaam. Ik heb er zelf nog nooit een gezien. Wil je zeker C. alniastri kunnen uitsluiten, dan moet je naar de zijkanten van het borststuk kijken, fijn gepuncteerd en dof bij C. septentrionalis/latipes en behoorlijk glanzend bij C. alniastri. Dit kenmerk is op foto's lastig te zien, maar ik krijg de indruk dat het borststuk op bijgevoegde foto behoorlijk dof is. Voor het onderscheid tussen mannetjes van C. septentrionalis en C. latipes kun je het best naar de bovenzijde van het achterlijf kijken. Dat is rood met de laatste 2 segmenten zwart bij C. septentrionalis en de laatste 3 à 3,5 zwart bij C. latipes. Dus lijkt me C. septentrionalis de beste keuze. Maar het lijkt me verstandig dat je de beide kenmerken (zijkant borststuk en bovenzijde achterlijf) nog wel goed checkt.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

Ah top, echt lastige beestjes dus. Helaas hier geen goede foto's van kunnen maken, maar weet volgende keer waar ik op moet letten :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl