vervellingshuidje van een Gladde Slang?

Gestart door Frank van de Putte, februari 23, 2021, 17:36:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik vond vandaag stukjes vervellingshuid, op de heide, bij Ossendrecht. Zou dit van een Gladde Slang kunnen zijn?
Het was bij elkaar zo'n 25 centimeter, dus voor een hagedis lijkt het me wat te lang.

Het betreft deze waarneming
https://grensparkzk.waarnemingen.be/waarneming/view/207749683
onzeker Gladde slang - Coronella austriaca gezien op 2021-02-23 [obscured]
Foto's:




Toelichting:
stukjes vervellingshuid gevonden tussen heide, bij elkaar ongeveer 25cm

bij voorbaat dank Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Morten

#1
Inderdaad een "slangenhemd". Ik zie geen overlangse kielen op de schubben, dus gladde slang zal kloppen!

Zie hier een voorbeeld van hoe dat er bij een niet-gladde slang uitziet: https://oudeversie.waarneming.nl/foto/view/27901793
Bij adders is trouwens ook het rugpatroon op de vervelling zichtbaar, maar ik kan me voorstellen dat daar na een paar maanden niet meer zo veel van over is. Ik neem tenminste aan dat dit hemd van voor de winter is.
Groet, Morten


Frank van de Putte

Bedankt! Die soort zit daar wel, helaas heb ik nog nooit een levend exemplaar gezien, ze zijn lastig te vinden volgens mij.
Groetjes,

Frank van de Putte

EteA

Dag Frank,

Inderdaad:

1. schubben niet gekield,
2. enige inheemse slang in deze regio,
3. normaal dat je 'm meestal (zelf) niet ziet! Niet aan jezelf twijfelen, blijven proberen.

Edo

jva

Citaat van: EteA op februari 24, 2021, 19:28:01 PM

2. enige inheemse slang in deze regio,

Nee hoor, er is daar ongeveer 10 jaar terug ook een populatie adders ontdekt (althans aan de Belgische zijde van de grens). Herkomst volgens mij onbekend, vermoedelijk illegale uitzet (?). Beide soorten komen in hetzelfde gebied voor. Verwarring ligt wat dat aangaat mogelijk ook voor de hand. Afwezigheid van gekielde schubben biedt in dit geval zekerheid.
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: EteA op februari 24, 2021, 19:28:01 PM2. enige inheemse slang in deze regio,

Citaat van: jva op februari 24, 2021, 20:42:54 PMNee hoor, er is daar ongeveer 10 jaar terug ook een populatie adders ontdekt (althans aan de Belgische zijde van de grens). Herkomst volgens mij onbekend, vermoedelijk illegale uitzet (?). Beide soorten komen in hetzelfde gebied voor. Verwarring ligt wat dat aangaat mogelijk ook voor de hand. Afwezigheid van gekielde schubben biedt in dit geval zekerheid.

Voor degenen die alleen de vervaagde waarneming te zien krijgen: over welk gebied / welke regio hebben we het?
Met vriendelijke groet, Rob

jva

Jelle

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob