Gedrag bij steenarend

Gestart door Stefan v. Schaik, maart 01, 2021, 12:42:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Goedemiddag,

Ik weet even niet waar ik dit berichtje kwijt kan, dus daarom even op deze plek.

Vandaag (1-3-2021) ging ik vol enthousiasme vroeg in de ochtend richting Angerlo om de steenarend te bekijken. Zoals verwacht waren er uiteraard velen geïnteresseerden.
Het beest vloog al vroeg weer iets verder richting het oosten (zoals gisteren ook al gebeurde) dus het grote zoeken werd gestart.
Al snel werd de arend rustend in een boom gevonden waar hij lange tijd te zien was. Tot dusver alles prima.

Al snel stroomde de straat vol met rijen auto's. Het betrof echter een zeer smalle polderweg, maar in alle haast en paniek leken auto's soms wat willekeurig "geparkeerd". Buurtbewoners of lokaal verkeer kon er vrijwel met geen mogelijkheid meer door. Ook toen ik zelf de locatie wilde verlaten ging dit erg moeizaam. Velen stonden midden op de weg en gaven echt maar zeer minimaal de ruimte aan het verlatende verkeer gevolgd door geïrriteerde blikken.

Ook bij het bekijken van de vogel werd totaal geen rekening meer gehouden met de omgeving. Foto's makend leunend op auto's (niet van zichzelf), statieven uitgeklapt al snelwandelend/rennend verplaatsen en ondertussen botsend tegen geparkeerde auto's. Bizar. Alles in een soms ogende blinde paniek om de vogel maar niet te missen...

Maar waar ik me nog wel het meest over verbaasde is de grote groepen samengepakte mensen die totaal geen idee meer hadden van wat er op dit moment in de wereld speelt (COVID-19???). Groepen van vele tientallen, opeengepakt (slechts een enkeling met mondkapje). Dan denk ik: Waar zijn jullie mee bezig!! Het gezonde verstand was in sommige gevallen totaal verdwenen.
Ik ben uiteraard blij dat deze waarneming openbaar was en dat velen hem op hun lijst hebben kunnen toevoegen, maar op deze manier vind ik het totaal onverantwoord. Wat ik wil zeggen is: Blijf a.u.b. goed nadenken. Niet zozeer voor jezelf (want het is immers op eigen risico) maar wel voor je medemens. Het was een flinke lange straat met op veel punten prima zicht op de vogel. De vogel bekijken op gepaste afstand was dan ook prima mogelijk en we hoeven niet allemaal eersterangs te staan toch?

Normaal gesproken ben ik niet iemand die heel snel dergelijke berichten zal plaatsen, maar ik voel me toch geroepen dit nu wel te doen.

Fijne dag,
Stefan van Schaik