Kleine en ronde zonnedauw, of allemaal kleine? => kleine (onbehaarde bladsteel)

Gestart door Rayan Majoor, februari 28, 2021, 21:43:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208078145/.
100 Kleine zonnedauw - Drosera intermedia in knop, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2020-08-05
locatie: Barneveld - Klein Bylaer (GE)

foto's:















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

tekenaar

bij die laatste twee twijfel ik, van de rest zou ik kleine maken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rayan Majoor

Bedankt! Ik merkte dat vooral de plantjes op wat kalere grond meer ronde bladen hadden, zo ook de laatste twee. Maar de hele waarneming (als kleine zonnedauw) is ondertussen door Niels goedgekeurd, dus dan toch allemaal kleine :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rien Ondersteijn

Ryan : je hebt een mooie site.Bij de soorten heb je telkens gemiddeld 4 foto's als ik het goed heb.
Bij bovenstaande warneming heb je 16 ex, waarvan ik de noodzaak niet zie ter onderscheid.Ik kwam er bijna niet doorheen gescrold...  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rayan Majoor

Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 28, 2021, 22:39:03 PM
Ryan : je hebt een mooie site.
Bedankt ;D

Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 28, 2021, 22:39:03 PM
Bij bovenstaande warneming heb je 16 ex, waarvan ik de noodzaak niet zie ter onderscheid.Ik kwam er bijna niet doorheen gescrold...  ;)
Klopt, bij de zonnedauw zijn zoveel foto's niet nodig voor een determinatie. Maar aangezien ik nog geen eerdere ervaring heb met determinatie van zonnedauw en ik niet wist of er ronde zonnedauw tussen zat heb ik een groot deel van mijn foto's geuploaded met verschillende vormen bladen en met enkele bloemstengels erbij. Zou jammer zijn als er toch een ronde zonnedauw tussen had gezeten maar ik die foto niet geuploaded had (zeker aangezien in dit gebied ook de ronde zonnedauw een paar keer is waargenomen). Maar volgende waarneming worden het niet zoveel foto's nu ik wat ervaring heb :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

peterv

Citaat van: Rayan Majoor op februari 28, 2021, 22:26:08 PM
Ik merkte dat vooral de plantjes op wat kalere grond meer ronde bladen hadden, zo ook de laatste twee.
Bladvorm is vaak een aardige indicatie maar bij twijfel moet je kijken of de bladstelen behaard zijn. Kleine zonnedauw heeft altijd kale bladstelen, ronde zonnedauw behaarde (bij goed uitgegroeide planten kijken!).
Peter Venema

Rayan Majoor

Ah, dat is goed om te weten (overheen gekeken toen ik de beschrijvingen op de soortpagina's vergeleek). Bedankt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl