raadselzang

Gestart door Jozef, februari 19, 2021, 21:24:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jozef

ik heb deze opname gemaakt van een mogelijke taigaboomkruiper. Het is in het eerste stuk van de opname.
https://waarneming.nl/waarneming/view/207401480

Ik hoor graag jullie mening
groeten
Jos

Jacob Molenaar

Hybride?  B)
Nee, zonder gekheid, het heeft wat weg van allebei, al hoor ik er toch wel meer gewone boomkruiper in dan taiga. Maar lastig...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

marijn

Is dit niet gewoon een Boomkruiper waar een Pimpel toevallig wat doorheen zingt?
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 19, 2021, 21:26:51 PM
Hybride?  B)
Nee, zonder gekheid, het heeft wat weg van allebei, al hoor ik er toch wel meer gewone boomkruiper in dan taiga. Maar lastig...

Uit de eerste helft v.d. 20e eeuw zijn vermeldingen van hybriden Bkr X T/Ksn (https://spinus.info/Images/books/AH743697479746.pdf) maar ik heb geen idee hoe zeker de bewijsvoering daavoor is geweest. Er is een Nederlands geval bekend in Twente een jaar of 20 geleden waarvan n artikel in Dutch Birding is verschenen maar het bewijs dat beide oudervogels inderdaad tot n verschillende soort behoorden wordt althans in dit artikel niet geleverd (in die tijd waren de gangbare ID-kenmerken nog niet allemaal zo 'hard'..).
Er zijn 'mengzangers' bekend van Taiga/Kortsnavel en gewone Boomkruiper (vergelijkbaar met Fitis/Tjiftjaf-mengzangers) maar dat bleken (vrijwel?) altijd (zuivere) Taiga/Kortsnavels die de zang van gewone met die van T/Ksn vermengden. Een Kortsnavel in De Pan bij Maarheeze (NB) beƫindigde zijn typische T/Ksn-zang soms met de klassieke Boomkruiper-riedel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Hybride is de vogelaarsterm voor: hier kom ik niet uit  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jacob Molenaar

Citaat van: Oenanthe op februari 20, 2021, 17:53:16 PM
Hybride is de vogelaarsterm voor: hier kom ik niet uit  ;D
Haha, inderdaad ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Martijn Bot

Ik las dit topic pas nadat ik dit had geschreven: https://www.birdingholland.nl/post/geheimzinnige-hybride-boomkruiper
Mengzang komt dus voor, maar ik vind het vleugelpatroon ook wat typisch en intermediair. Of maak ik het allemaal te ingewikkeld??

Ruud van Dongen

In die van Jos hoor ik niet zoveel vreemds voor een gewone Boomkruiper. Het kan natuurlijk nog een Taiga zijn die 100% Boomkruiper imiteert. Dat komt voor!! Zonder kleedkenmerken kun je dan niet zoveel.

Die van Martijn lijkt mij gewoon een Taiga/Kortsnavel. Dit type mengzang kom ik regelmatig tegen bij Kortsnavels

Groeten Ruud van Dongen