Zwart springstaartje => Sminthurinus lawrencei

Gestart door Rayan Majoor, februari 27, 2021, 21:12:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208010047/.
1 Sminthurinus niger gezien
datum: 2021-02-24

foto's:

Springstaartje lopend op een lindetakje in kweekbak met enkele takjes en blaadjes. Waarschijnlijk meegekomen met dovenetel verzameld naast de flat aangezien me eerder geen springstaartje opgevallen is.

Is 't interessant om 't beestje te verzamelen als ik 'm weer tegenkom? Of zal het waarschijnlijk niet echt waardevolle informatie opleveren (bijvoorbeeld, is het al wel goed bekend waar nou S. niger en S. alpinus voorkomen) en mag ik 'm z'n vrijheid geven?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

roelvanbezouw

Hey Rayan,

Slechts met microscopische kenmerken uit te vogelen.

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Rayan Majoor

Dacht ik al wel...
Op m'n balkon heb ik ook al eens een aantal van dit soort springstaartjes gevonden die door Matty als S. alpinus gedetermineerd zijn. Daarom was ik ook benieuwd of het nog interessant zou zijn om deze ook op te sturen als ik 'm nog tegen kom, of dat het waarschijnlijk dezelfde soort is en ik 'm dus net zo goed in leven kan laten (als het weer S. alpinus zou zijn, dan zou dat niet echt veel nieuwe info opleveren)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

roelvanbezouw

Citaat van: Rayan Majoor op februari 28, 2021, 14:31:59 PM
Dacht ik al wel...
Op m'n balkon heb ik ook al eens een aantal van dit soort springstaartjes gevonden die door Matty als S. alpinus gedetermineerd zijn. Daarom was ik ook benieuwd of het nog interessant zou zijn om deze ook op te sturen als ik 'm nog tegen kom, of dat het waarschijnlijk dezelfde soort is en ik 'm dus net zo goed in leven kan laten (als het weer S. alpinus zou zijn, dan zou dat niet echt veel nieuwe info opleveren)

Hey Rayan,

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar je weet het gewoon niet van een foto. Toen ikzelf gisteren nog dacht Sminthurinus alpinus te hebben, bleek het Sminthurinus lawrencei. Andere opties zijn ook nog S. concolor en S. niger. Dan hebben we nog de zwarte vorm van S. aureus. Je weet het niet zeker, zonder de haren te checken.

Dus ja, altijd interessant. Als je dan ook habitat mee noteert, kan dat uiteindelijk tot een completer plaatje leiden.

Met vriendelijke groet,
--------------------

mberg

Hej Rayan,

Met plezier bekijk het het beest weer voor je. Laat maar weten.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Top, bedankt voor de reacties! Nog meer opties dus dan ik dacht. Ik ga morgen als ik even tijd heb eens kijken of ik 'm nog terug kan vinden (maar nu met de ontwakende rupsen zit het bakje redelijk vol met zuring en dovenetel, dus genoeg verstopplekjes).
Itt de vorige keer één enkel springstaartje in plaats van een populatie en waarschijnlijk dus met de dovenetel meegekomen (strookje gras met kruidachtige planten met aan de ene kant aangeplante lage struikjes, aan de andere kant hondenuitlaatpaadje langs de flat. Dus de typische 'onkruidstrook' die je wel meer in stukjes groen in stedelijk gebied aantreft.

Ik zal het hier laten weten als ik 'm weer gevonden heb
Mvg Rayan Majoor

Rayan Majoor

Na kort zoeken 't springstaartje weer gevonden (ervan uitgaande dat er één in de bak zat).
Aangezien Matty zich al eerder met 'mijn' zwarte springstaartjes bezig heeft gehouden, zal ik deze ook weer door Matty laten bekijken. Zou je (in DM of mail) je adres weer kunnen sturen, dat kan ik zo gauw niet terug vinden.
Mvg Rayan Majoor

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

roelvanbezouw

Citaat van: Rayan Majoor op maart 01, 2021, 20:46:26 PM
  B) :duim:

Beste Rayan,

Als je nog meer (cf) alpinus - of als deze makkelijk te vangen zijn van je vindplek - dan heb ik zeer grote interesse in een aantal van die dieren. Ik heb een nieuwe, uiterlijk sterk gelijkende soort gevonden onder het "kleine zwarte bolletjes complex" en zou graag vergelijkende microscopische foto's willen maken van enkele detailkenmerken. Ik heb zelf slechts enkele exemplaren alpinus uit Zuid Limburg in mijn verzameling en spreek deze liever niet aan ;) .

Met vriendelijke groet,

--------------------

Rayan Majoor

Ik ga het in de gaten houden :duim:
Mvg Rayan Majoor

roelvanbezouw

--------------------

mberg

Hej Rayan,

Ik heb je monster in goede orde ontvangen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden

mberg

Hej Rayan,

Heb eindelijk wat tijd gehad om naar je beest te kijken. Waarschijnlijk heb je de discussie Sminthurinus alpinus / lawrencei wel gevolgd. Het blijkt dat het meeste materiaal wat eerder als S. alpinus is gedetermineerd tot S. lawrencei blijkt te horen. Deze laatste soort is lange tijd onopgemerkt gebleven. Het beest wat je me toestuurde behoort ook tot S. lawrencei (een vrouwtje). Het materiaal wat ik eerder voor je hebt gedetermineerd moet ik nog een keer bekijken. Ik vermoed dat ook dat materiaal S. lawrencei betreft.

met groet!

Matty
Matty P. Berg

Rayan Majoor

Interessant, heel erg bedankt! Ik pas het aan :)
Mvg Rayan Majoor

roelvanbezouw

Citaat van: Rayan Majoor op april 26, 2021, 14:11:44 PM
Interessant, heel erg bedankt! Ik pas het aan :)

Rayan,

Om toe te voegen; S. lawrencei was tot en met 27-2-2021 bekend van maar drie locaties op wereldwijd sinds de beschrijving van de soort in 1963. Inmiddels wordt duidelijk dat dit weleens een van de meest algemene Sminthurinus sp van Nederland of zelfs West-Europea blijkt. De soort hebben we inmiddels ook bevestigd in Vlaanderen. Het kan verkeren!

Met vriendelijke groet,
--------------------

Rayan Majoor

Er gebeurt veel in springstaartjesland de afgelopen tijd B)
Mvg Rayan Majoor