Enorme dopluis? Asymmetrische zweefvliegpop? => Paleolecanium bituberculatum(?)

Gestart door Rayan Majoor, februari 27, 2021, 21:01:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

een tijdje geleden ben ik op zoek geweest naar meidoornspanners en daarbij kwam ik dit aparte ding op een meidoorntakje tegen. Hoewel het niet echt symmetrisch is (wat denk ik deels komt doordat het praktisch om het takje heen gevouwen is), heb ik de indruk dat het wel iets dierlijks is (en dan niet uitwerpselen oid). Qua structuur en een beetje qua vorm heeft het wel wat weg van een zweefvliegpop, maar vind het toch wat apart ervoor, of van een dopluis, maar daarvoor is het wel echt heel groot. Ik heb het meegenomen in de hoop dat het mysterie zichzelf dan ontrafelt, maar ben toch benieuwd of iemand weet wat het is. Zeker als het iets ei- of larve-achtigs is, dan vind ik het wel fijn om voorbereid te zijn om de overlevingskans zo groot mogelijk te houden wanneer ze weer actief wordt.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/208008805/.
1 Insect (overig) onbekend - Insecta indet. uitgekweekt en in collectie
datum: 2021-02-09
locatie: Rhenen - Grebbeberg - Onderlangs (UT)

foto's:







Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Net van Arp de tip gekregen dat het waarschijnlijk iets in de richting van Paleolecanium bituberculatum is. Als ik dat vergelijk met de soortsbeschrijving van de Bedfordshire Natural History Society dan lijkt me dit zeker een goede optie. Dus toch een dopluis ;D

Mocht er nog iemand zijn die aan de hand van het beestje zelf tot een zekere determinatie kan komen: ik heb 'm nu nog dus zou 'm op kunnen sturen
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl