Lijkt op larve grote spinnende watertor => waarschijnlijk Stratiomys longicornis

Gestart door Rayan Majoor, februari 26, 2021, 21:44:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207935463/.
1 Spinnende waterkever onbekend - Hydrophilidae indet. larve/nimf, dood, gezien
datum: 2020-08-03
locatie: Wageningen - Nudepark 2 (GE)

foto's:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ajdees

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Ah ja, de wapenvliegen... had 't kunnen weten (maar altijd fijn als andere mensen het wel bedenken :duim:).
Was een redelijk grote larve, dus bij het langslopen van de wapenvliegen vallen er al veel af. De langsprietwapenvliegen zijn echter zeker een optie, en S. longicornis lijkt me een goede mogelijkheid. Ik ga komend jaar (als ik eraan denk) eens proberen de soort op deze locatie terug te vinden. Als ik het goed heb leven de larven in stilstaand water en leven van organisch materiaal?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Citaat van: Rayan Majoor op februari 27, 2021, 16:20:48 PMAls ik het goed heb leven de larven in stilstaand water en leven van organisch materiaal?
Zeker, ik zie ze veel rond en in flab
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik kreeg zojuist een berichtje van een mede-waarnemer, dat hij een imago van S. longicornis twee jaar eerder op deze plek had gezien. Bevestigt niet direct deze waarneming, maar maakt het wel nóg waarschijnlijker
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl