Sepsis sp., van deze foto's te determineren? => waarschijnlijk S. fulgens

Gestart door Rayan Majoor, februari 22, 2021, 09:59:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207662230/.
5 Sepsis spec. imago, gezien
datum: 2020-07-29
locatie: Ede - Vlinderdas (GE)

foto's:








Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Sepsis vanaf foto is best moeilijk. Indien mogelijk, een scherpe foto van de onderkant van dij 1 kan helpen omdat juist daar soortspecifieke stekels zitten (bij de mannetjes in ieder geval, ik dacht dat vrouwtjes die niet hebben maar ik ga geen geld op inzetten).
Zie deze bijvoorbeeld -

https://waarneming.nl/foto/view/22219230

James

Rayan Majoor

Heb me inderdaad vroeger al wel vaker met de wenkvliegjes bezig gehouden en probeer altijd zo scherp mogelijk de poten erop te krijgen. Voordeel is dat ze vaak zelf veel bewegen en je daardoor verschillende perspectieven krijgt zonder zelf veel te bewegen. Nadeel hier was dat de voorpoten van het mannetje opgevouwen zitten nu ie op het vrouwtje zit. Aangezien ik zelf echter geen overzicht heb van hoe je ze tot op soort zou kunnen determineren was ik benieuwd of iemand hier alsnog iets van kon maken.

Helaas is m'n camera onder de meeste omstandigheden niet in staat zulke foto's als de gedeelde foto te maken met zulke kleine beestjes in het wild.

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie, maakt het iets makkelijker om te terug te vinden waar ik naar moet kijken, mocht ik het weer vergeten :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Ken jij de website van Jan Wind - Diptera in Beeld? Klik daar op Sepsidae en daar is meer over deze vliegjes te vinden. Wat de foto's betreft, je komt een heel eind met een Raynox voorzetlens.  ;) En als je ze fotografeert, probeer dat op de vroege ochtend te doen - ze bewegen minder als het koeler is.

James

Rayan Majoor

Top, bedankt voor de tips! ;D
Ik had toevallig gisteren ook al bij de Sepsidae-afdeling van diptera in beeld zitten kijken. Helaas staat daar bij deze groep niet wat nou echt kenmerkend is in de kam zelf om tot een soortdeterminatie te komen. Wellicht dat het met vergelijken van de foto's wel lukt, maar ik ben nog niet zo vertrouwd met deze vliegjes dat ik mezelf daar echt in vertrouw. Maar ik heb net wel gelezen waar de kam op de poten van de mannetjes voor dient en dat het dus logisch is dat die op tijdens de paring niet zichtbaar is. Volgende keer dus toch eerder focussen op de losse vliegjes dan op de paartjes, en dan maar hopen dat ik niet enthousiast een vrouwtje zit te fotograferen :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck


Rayan Majoor

Ah, fijn! Ga ik eens bestuderen als ik een momentje tijd heb
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ectemnius

Beste Mensen,

Sepsidae moeten toch redelijk vanaf foto te determineren zijn. Mannetjes hebben namelijk een typisch gevormde voorste dij en scheen, met stekels e.d. In het familie overzicht heb ik, waarvan foto's beschikbaar zijn, deze weergegeven. Daarnaast is er een online beschikbare monografie, een foto-overzicht te vinden op sepsidnet en een recente publicatie van mijn mijn hand. Met al deze informatie en zo weinig soorten moet determinatie hopelijk redelijk makkelijk zijn.
https://www.researchgate.net/publication/263429542
https://sepsidnet.biodiversity.online/
https://www.researchgate.net/publication/325047377

Er zijn een paar soorten waar extra op gelet 'moet' worden:
Zuskamira inexpectata, moet vanaf april tot en met juli op paardemest gevonden kunnen worden en dus nieuw voor NL.
Themira germanica, moet op vogelpoep in augustus gevonden kunnen worden. Het lukt mij maar niet.
Sepsis luteipes, een tweelingsoort van Sepsis punctum en S. violacea, moet toch ook in Nederland te vinden zijn.
Meroplius minutus, zou die nu echt uitgestorven zijn? Op menselijke uitwerpselen en karkassen te vinden.
(mocht je deze soorten kunnen vinden, een verzameld exemplaar dat in de nationale collectie in Leiden komt is wenselijk)

Hopelijk is deze info bruikbaar.

Groetjes,
Elias

jck


lukasverboom

Citaat van: ectemnius op februari 23, 2021, 17:27:36 PM
Meroplius minutus, zou die nu echt uitgestorven zijn? Op menselijke uitwerpselen en karkassen te vinden.

Dus als je een menselijk karkas vindt, even goed zoeken :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rayan Majoor

Bedankt voor de reacties! Helaas lukt het me toch met de bijgevoegde links nog niet om eruit te komen welke Sepsis ik op de foto heb (de stekels op de poot van het mannetje zijn in de paring gewoon niet te zien (op deze foto's iig), en met andere kenmerken zijn mijn foto's van te lage kwaliteit om met mijn gebrek aan ervaring in deze groep door de sleutel heen te komen (ik kan bijvoorbeeld niet inschatten welke beschrijving bij het meron van de vliegjes op mijn foto's hoort).

Maar met al deze informatie moet het in de toekomst zeker mogelijk zijn om ze te determineren. En als ik een menselijk karkas tegen kom ga ik zeker letten op de aanwezigheid van mogelijke Sepsis-vliegjes - ik zou bijna zelf zo'n karkas neer gaan leggen om te kijken of ze erop af komen ;)  (helaas is m'n voorraad menselijke karkassen even leeg als ie altijd is geweest)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Sepsis-en met zulke zwarte poten en gele voorheupen zijn meestal Sepsis fulgens of Sepsis cynipsea, maar kleuren kunnen bij alle soorten ietwat variabel zijn. Ze zijn bijna niet te determineren vanaf foto's als je de mannelijke voorpoot er niet goed op hebt. Ik gok dat jouw exemplaren Sepsis fulgens zijn, want ik denk geen submedial anterodorsal setae op de achtertibia te zien, maar dat is niet zeker.
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Goed om toch een idee te hebben van wat het waarschijnlijk is, met een beredenering erbij. Voor waarneming.nl denk ik beter om 'm op Sepsis sp. te laten staan, en in het vervolg de parende vliegjes minder aandacht geven (hoewel een paartje ook leuk is als ik die op basis van de vliegjes in de directe omgeving ook kan benoemen).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl