geen reuzenzwam toch ??

Gestart door c.vangeer, februari 21, 2021, 11:28:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

c.vangeer

Ook bij deze naamgeving via obs. heb ik sterke twijfels.
Zag nooit eerder guttatiedruppels bij de reuzenzwam en de kleur en vorm van de foto doen bij mij geen bel rinkelen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201329134/.
1 Reuzenzwam - Meripilus giganteus
datum: 2020-10-09
locatie: Ketlikerskar (FR)

foto's:



En weer de vraag. Wat is het dan wel?

groet
Ciska van Geer




bas.drost96

Beslist geen reuzenzwam. Voor mij zijn de foto's ontoereikend voor een determinatie.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

c.vangeer

Bas
Wegstrepen is voor mij al een hele stap. Helaas blijven er dan nog veel mogelijkheden over. Ik denk dat een houtzwamexpert misschien meer ziet dan ik. 4000 soorten, indrukwekkend.
Dank voor je reactie. Ik hoop er nog uit te komen, zie het als leuke puzzels. Een soort Jingsaw maar dan anders.
Groet
Ciska van Geer

paddenstoelenmonster

Hoi Ciska, Ik heet geen bas, maar Hendrik Bastiaan (voor intimi Hendrik Bassie), en ik heb maar circa 250 soorten die ik echt ken, maar ik zou Reuzenzwam absoluut niet willen uitsluiten. Ik heb ook geen argumenten gehoord, en vooral ook geen alternatief. Jouw argument van guttatiedruppels overtuigt mij in ieder geval totaal niet! Ik zie af en toe heuse guttatiedruppels op droge dagen onder aan de zwam. Bij de foto's ziet het er in mijn optiek juist nogal verregend uit. De hoeden zijn kletsnat! Ik heb wat voorbeeldfoto's met guttatiedruppels gezocht en dan kun je zelf het verschil zien.
Verder zijn reuzenzwammen ook reuze variabel in vorm en kleurstelling. Normaal groeien ze met omhoogstaande lobben, maar als ze ouder worden verslappen ze en gaan ze afhangen en allerlei kleuren aannemen. Uiteindelijk worden ze ofwel blauwgrijs door schimmelaantasting, maar anders erg zwart. Meestal verrotten ze snel, maar je kunt nu nog exemplaren van vorige zomer vinden. Jouw (detail)foto's zijn natuurlijk prima, maar helaas is het dit keer veel meer het habitat (de leefomgeving) die doorslaggevend (voor mij althans) is voor de determinatie. Altijd aan de voet van heel vaak Beuken en soms Eiken. Ook heel veel bij stobben, want ze leven van de wortels en bij aantasting ruimen beheerders de boom al snel op, omdat ze zo agressief houtrot veroorzaken. Maar zelfs als ze de stobbe er helemaal uitfrezen vind ik ze het jaar erna toch terug. Dus een overzichtsfoto zou heel veel helpen!
Verder is bij Reuzenzwammen er altijd een heel karakteristieke bandering in de hoeden, met donkere (beige/bruine) zones en lichtere er tussenin. Dat zie ik bij jouw zwammen ook. Misschien zal ik nog wel eens een gelijkend exemplaar zoeken, maar voorlopig mag je wat mij betreft er van uitgaan dat Reuzenzwam correct is!
Hendrik Bassie de boskabouterliefhebber
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

c.vangeer

#4
Dank Hendrik Bassie voor de toelichting.
Ik begrijp dat de foto niet genoeg aanknopingspunten geeft. Ik herken er in ieder geval ook geen reuzenzwam in. Zag al heel wat van die moordenaars langs de route van mijn wandelingen, in alle stadia van ontwikkeling. Ik kan nog even kijken of het die dag inderdaad regende, maar misschien moet ik het maar op een onzekere waarneming houden. Het was een van de eerste foto's op de zonovergoten dag, mogelijk had het 's nachts wel geregend.

Mijn indruk van deze soort heb ik zo verwoord

Het is de schrik voor elke houtvester. Als uit het niets verschijnt in het najaar een enorme zwam aan de voet van de oude beuk of eik. Het vruchtlichaam kan afmetingen bereiken van wel 2 meter in doorsnede, 80 cm hoog. Onder de grond is de schimmel in het geniep begonnen met verwoestend werk. De zwamvlok is een beschadigde wortel binnengedrongen en heeft daar houtvaten dichtgeknepen. De stroom van voedingsstoffen naar de kruin van de boom stagneert. De kruin dunt zienderoog uit. In een poging om het leven van de boom te lengen kan de boomchirurg veteranensnoei toepassen. Door de kroon kunstmatig te verkleinen is er minder kans dat de boom bij een volgende storm al om waait. In de winter verdwijnt het vruchtlichaam, maar dat neemt niet weg dat het eind van de boom in zicht is. De draden van het mycelium blijven doorgroeien. Om ongelukken voor te zijn, wordt de boom in een eerder stadium geveld.

Dank voor je reactie en het extra beeldmateriaal.
groet
Ciska van Geer

janvdbrugge

Reuze toelichting! was dat van Hendrik Bastiaan, de boska(bou)(ter)liefhebber.
Sinds een jaar of wat groeit er aan de voet van een enorme Zomereik in de oprijlaan van het landgoed waar ik veel jaren als vrijwilliger mijn diensten heb verleend, ook zo'n monsterlijke zwam (monsterlijk is eigenlijk onzin, maar het moois is er allang af). Het betreft de tweede boom in de ene rij van de laan (als het de eerste was, zou de laan op termijn alleen een stukje korter worden . . .)
Risico is er wel: de laan wordt volop gebruikt voor landbouwverkeer van het huis met stallen en mestvaalt naar de landerijen die aan de overkant van de aangrenzende weg liggen. Die boom kan uiteindelijk natuurlijk ook in het direct aangrenzende landgoedbos vallen, dan gaat het landschappelijke schade, maar of het bij die ene boom blijft? (en wat sleept die in zijn val nog mee aan andere bomen?
Even verderop, op een gazon bij woningen, zijn jarenlang nog resten van een Reuzenzwam zichtbaar gebleven op de plek waar ik me een blikvanger-eik herinner. Fascinerend is het allemaal wel!
Complimenten voor de bijdrage en groeten van een door paddo's aangetaste natuurliefhebber. Jan van der Brugge 

paddenstoelenmonster

Hoi Ciska, zoals Jan al bevestigt heb je er een (heel) mooi verhaal van gemaakt. Blijkbaar is er ook behoefte aan wat toelichting wat paddenstoelen allemaal kunnen "uitvreten" of misschien beter: opvreten. Zoals ik al betoogd had is het erg leuk om de ontwikkeling van die zwammen te volgen. Ze beeginnen heel minuscuul nabij de stamvoet, maar kunnen inderdaad reusachtig groot worden. Helaas zie ik de laatste paar jaar dat ze ook Eiken aantasten. Beheerders ruimen de bomen inderdaad als ze ze zien verschijnen. Maar als de stobbe blijfty staan kunnen ze nog wel een jaar of 4 achter elkaar tevoorschijn komen voordat ze hem helemaal leeg gevreten hebben. Ook al eerder geruyimde en weggefreesde stobben kunnen nog een aantal jaren van die zwammen opleveren. Die verschijnen dan zomaar in het gras. De zwam boeit mij omdat ze juist zo enorm divers in verschijningsvorm zijn. Juist als ze heel joing zijn herkennen vele beginnende paddenstoelenliefhebbers ze niet als zodanig. Vaak denken ze dat als ze de zwam weghalen dat de aantasting dan ook stopt, maar weten dus niet dat de zwam alleen een vruchtlichaam is en de zwamvlok gewoon in het hout doorgroeit!
Bij deze waarneming kun je de ontwikkeling van de zwammen mooi volgen: Heel minuscuul startend: https://waarneming.nl/waarneming/view/161923983?_popup=1 In 2 weken tijd van bijna niets tot bijna volgroeid. Inmiddels is de boom en de stobbe gerooid.
De kabouter reuzen interactie is hier mooi op te volgen: https://waarneming.nl/waarneming/view/159734552?_popup=1 Helaas dit najaar niet noemenswaardig meer verschenen. Kennelijk is de stobbe uitgeput. Soms groeien ze tot wel enkele meters van de stam af. Maar ja wortels reiken even ver als de kroon weten we.
Ik sluit weer wat kenmerkende plaatjes bij. Mocht je deze (of andere) plaatjes willen gebruiken dan lever ik de originelen wel aan. Tenslotte is 1 beeld meer dan 1000 woorden zeggen ze.
Hendrik Bassie de boskabouter
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

c.vangeer

Prachtige beelden Hendrik Bassie. Ze kunnen zo mee in een fotowedstrijd beeldverhaal. Ik doe voorlopig nog niets met mijn schrijfsels. Ben inmiddels al wel bij soort nr 140 beland, heb de postzegels van Gaasterland beschreven en ga nu verder met Friesland. Easterskar, ook zo'n boeiende ontstaansgeschiedenis.
Wens jullie een prettige dag
Groet
Ciska van Geer