Langspletig mesturntje?

Gestart door aport, februari 21, 2021, 15:54:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207601458/.
1 Langspletig mesturntje - Hypocopra merdaria microscopisch onderzocht
datum: 2021-02-20
locatie: Katwijk - Pan van Persijn - Panbos (ZH)

Voldoet wel aan de beschrijving, maar het Nederlandse Soortenregister geeft nog een aantal soorten aan waar ik niets over kan vinden... od toch nog een ander genus?

foto's:








op konijnenkeutel; meerendeel sporen ongeveer 30 x 18 um.

William de Jong

Hoi Arjan,

Leuke materie! Ik heb geen ervaring met deze soort(en), maar de maten die je geeft sleutelen met de Keys to Fungi on Dung (Richardson, 1968) uit op H. merdaria. Maar het zou kunnen dat deze sleutel achterhaald is. Welke literatuur heb jij gebruikt?
Tip: het is fijn als je vermeldt welke range de (vrije) sporen hadden qua maat (iets als 31-39 x 18-20 µm; n=15) dat geeft een wat informatiever beeld van de sporen die je hebt gemeten, dan wanneer je alleen het gemiddelde geeft.

Groeten, William de Jong

aport

Ja,  die sleutel heb ik ook gebruikt. Alleen daar staan inderdaad niet alle soorten in die in het NL soortenregister staan.
En ik zal de range er nog even bijzetten. Zelf vind ik gemiddelden ook wel prettig.

Groet en dank, Arjan

William de Jong

Ik heb ook de New species of Hypocopra (Xylariaceae) J. C. KRUG & R. F. CAIN, 1974. Hier staat ook een wat ingewikkelde sleutel in. Ik kan je die opsturen als je me even je e-mail in een pb stuurt.
Het gemiddelde is uiteraard ook van belang, maar de variatie niet minder. Met de variatie die bovenstaand artikel geeft voor de sporenmaten van H. merdaria (lengte  :(30-)32-41(-43)) meten jouw sporen te klein.
Als je Melzer reagens hebt zou je nog kunnen kijken naar de reactie van de ascus (zie in artikel).

Groeten, William de Jong

aport

#4
Ik zit nog even op internet te kijken, en voor sporen krijg ik verschillende info. o.a. 28-35 en 28-37. Verder lees ik iets over tweecellige sporen (zie https://www.pilzforum.eu/board/thread/40478-hypocopra-merdaria/ Dat is iets wat ik wel zag. Helaas verder geen aandacht aan besteed, maar heb wel 1 fotootje waar dat enigszins op te zien is. Heb deze toegevoegd. Helaas heb ik geen Melzer reagens. Weet ook niet hoe ik daar aan moet komen....

En stuur je een berichtje met mijn emailadres.

Groet, Arjan


William de Jong

#5
Je hebt het artikel zojuist per mail ontvangen.
Van welke bron(nen) zijn die maten die je noemt?

Kleuringen kun je kopen op https://www.myko-service.de/c/mikroskopierbedarf/faerbemittel-reagenzien

Ik heb een expert op Ascofrance om wat literatuur gevraagd en die wees me nog hierop:
https://www.researchgate.net/publication/279191241_Coprophilous_pyrenomycetes_sl_new_to_Italy_after_Fungi_Fimicoli_Italici
met de opmerking: 'unfortunately this genre is seldom encountered and would need updating. Moreover, it is complicated and with the current documentation it is often difficult to arrive at an exact determination.'  :rolleye:

Het artikel van Doveti (2008) geeft nog grotere maten dan Krug & Cain (1974), dus de kans lijkt me bijzonder klein dat jouw vondst H. merdaria betreft.
Je kunt natuurlijk zelf je vondst op Ascofrance.com delen en zien wat de kenners ervan vinden.

Groeten, William de Jong

William de Jong

Hoi Arjan,

Ik ben wel benieuwd naar een opvolging van je bevindingen wat betreft deze Hypocopra.
Heb je de literatuur die ik heb vermeld / heb toegezonden nog bekeken?
Ik zie dat je waarneming nog op H. merdaria staat, en die zal het op basis van de literatuur in ieder geval niet zijn.
Zou natuurlijk wel leuk zijn als je er nog een sluitende determinatie op weet te krijgen.

Groeten, William de Jong

aport

Hoi William,

Ik ben in een konijnenhol gestapt en heb een heupblessure opgelopen. Pas vandaag weer enigszins in staat om wat op de PC te doen.
Dus  heb er nog niets mee kunnen doen, maar ga er aan beginnen.
I.i.g. bedankt voor alle info.

Gr. Arjan

William de Jong

Citaat van: aport op februari 28, 2021, 20:14:11 PM
Ik ben in een konijnenhol gestapt en heb een heupblessure opgelopen.

Oeff, vervelend. beterschap!!

Groeten, William de Jong

aport

#9
Yep, dank, maar heb nu wel even tijd gevonden er naar te kijken. Ik ben uit gegaan van 2 cellige sporen:  de enige twee die enigszins voldoen zijn dan festucacea en merderia. De eerste schijnt een licht stroma (gelijk het substraat) te hebben. Probleem is echter dat er op de NL soortenlijst nog weer voorkomen die hier niet vermeld worden. Bij http://www.speciesfungorum.org/names/Names.asp?strGenus=Hypocopra zie ik wel wat synoniemen staan.

Hypocopra karstenii [soort]
Hypocopra maxima [soort] = Bombardioidea stercoris (?)
Hypocopra microspora [soort] = Coniochaeta leucoplaca (?)
Hypocopra platyspora [soort] = Coniochaeta scatigena (?)
Hypocopra winteri [soort]

Verder wordt ook nog  H. lojkaeana genoemd, maar die schijnt een kiemspleet te hebben die over de gehele lengte doorloopt.

Conclusie, meest waarschijnlijk lijkt me toch Merdaria (?) (een deel van de sporen nog niet rijp?). Of misschien toch nog een ander genus?

Achter ; = maten kiemspleet
anulata          1        (25-)26-29(-30) X (12-)13-15; 15-18         
antarctica          3        (21-)23-27(-29) X (9-)11-13; (10-)12-15(-16)          
brefeldii          5        (21-)23-27 X (12-)13-14; 14-15         
elachyglossina  10           (32-)34-43(-45) X (14-) 16-20(-22); (28-)30-32(-33)         
festucacea          12        (30-)32-36(-38) X 15-17(-18); 23-27(-30)      
lzyyocoproides  13        (27-)28-32(-34) X 12-14(-15); 12-16         
kansensis          15        (45-)50-62 X (23-)25-28(-29); 30-35(-37)         
merdaria          17        (30-)32-41(-43) X (16-)17-20(-21); (20-)22-25(-27)   
plinthina           24        (25-)27-29(-30) X 12-13; 15-17(-18)      

Ik zal morgen even kijken hoe ik ze op Ascofrance kan zetten..

Maar
Citeerunfortunately this genre is seldom encountered and would need updating. Moreover, it is complicated and with the current documentation it is often difficult to arrive at an exact determination
geeft niet veel hoop...

Groet, Arjan   

William de Jong

Even een snelle tip tussendoor, voor als je de foto's deelt in een topic op ascofrance. De voorkeur gaat naar foto's van max 100 kb, als je originele foto's doet duurt het uploaden ook veel te lang.. een handige site voor het verkleinen van foto's is: https://www.easy-resize.com/nl/

Groeten, William de Jong