Aulodrilus pluriseta?

Gestart door bas.drost96, februari 20, 2021, 22:17:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Ik heb m'n twijfels over deze worm. Habitat lijkt niet helemaal te kloppen voor A. pluriseta, maar al sleutelend denk ik dat ik er wel op uitkom.
Gevangen in een ondiep poeltje tussen eikenbos en weiland met koeien, veel organisch materiaal. Alle dorsale chaeta zijn bifid. Levend was die licht rood gekleurd.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207535940/.
2 Gewone dwergworm - Aulodrilus pluriseta
datum: 2021-02-20
locatie: Amerongen - Amerongse Berg (UT)

foto's:




Bij voorbaat dank!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Ton van Haaren

Bas
Zeker geen Aulodrilus pluriseta want die soort heeft ook haren. Het lijkt me maar als waarschijnlijkheid Lumbriculus variegatus. Het is niet te zien op de foto maar ik denk dat er 2 borstels zijn per bundel, dus 8 per segment. Zo niet dan is het wat anders.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bas.drost96

Ik kon idd geen haren vinden, maar met jouw sleutel kwam ik uit op allerlei soorten uit brak water, dus ik dacht dat ik de haren verkeerd had beoordeeld. Ik zie nu waar ik mis ben gegaan, ik ging ervan uit dat het een Tubificidae, maar ik had natuurllijk bij de familiesleutel moeten beginnen  ;). Volgens mij waren er inderdaad twee borstels per bundel, al was dat niet overal even duidelijk.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien