Toch echt geelpootmeeuwen?

Gestart door Jeroen Hoek, februari 06, 2021, 10:49:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Ik zou graag willen weten welke soorten dit zijn.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit geelpoten zijn, maar een Admin heeft ze gewijzigd
Naar zilvermeeuw en Pontische...

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206838048/.
1 Zilvermeeuw - Larus argentatus adult, rustend, gezien
datum: 2021-02-05
locatie: Barneveld - Vuilnisbelt (GE)

foto's:



En deze

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206838083/.
1 Pontische Meeuw - Larus cachinnans tweede kalenderjaar, gezien
datum: 2021-02-05
locatie: Barneveld - Vuilnisbelt (GE)

foto's:



met vriendelijke groet, Jeroen

frankmeer

Inderdaad een adulte Zilvermeeuw en 2kj Pontische Meeuw. Welke ankertjes op welke dekveren bedoel je? Houd er rekening mee dat de vogel al hele rijen juv dekveren heeft vervangen naar tweede-generatie veren.
Frank van der Meer

Jeroen Hoek

Ik heb geleerd dat juveniele meeuwen met dit patroon op de dekveren, geelpoten waren.
En de adult had ook daadwerkelijk knalgele poten, en een zilvermeeuw heeft roze poten

met vriendelijke groet, Jeroen

OJGoreng

Citaat van: Jeroen Hoek op februari 06, 2021, 12:25:36 PM
Ik heb geleerd dat juveniele meeuwen met dit patroon op de dekveren, geelpoten waren.

Dat is echt een misvatting. Ankerpatroontjes vind je bij tweede-generatie schouderveren van alle grote meeuwensoorten. Er zijn wel wat gemiddelde verschillen, maar ook heel veel overlap in het exacte patroon tussen de soorten.

Citeer
En de adult had ook daadwerkelijk knalgele poten, en een zilvermeeuw heeft roze poten

Er zijn verschillende populaties in het noorden waar zilvermeeuwen met gele poten voorkomen. Het is bij meeuwen altijd een kwestie van een aanhtal verschillende kenmerken bekijken; ze zijn zelden op één kenmerk af te maken. De geopende hand biedt meestal de meeste aanknopingspunten. Overigens zou ik die adult niet zomaar op naam durven brengen, ook niet als zilvermeeuw; er zijn net wat te weinig kenmerken te zien, wat mij betreft.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen