Ongekende “krokus” misschien???? Graag hulp!

Gestart door de_bie_roel, februari 20, 2021, 16:53:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

de_bie_roel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/207513135/.
1 Krokus spec. - Crocus spec.
datum: 2021-02-20
locatie: Petigny (NA)

foto's:




frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

de_bie_roel

Super @frkvh is wel redelijk zeldzaam denk ik. Nog nooit gezien  :duim: :duim:

Martijn van Sluijs

Lijkt mij Iris 'Katherine Hodgkin' of eventueel Iris 'Sheila Ann Germaney'. Beiden worden doorgaans geplaatst onder Iris reticulata.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Martijn van Sluijs op februari 20, 2021, 18:37:01 PM
Lijkt mij Iris 'Katherine Hodgkin' of eventueel Iris 'Sheila Ann Germaney'. Beiden worden doorgaans geplaatst onder Iris reticulata.
Wordt ook wel als een kruising gemeld tussen I. histroides en I. winogradowii.

Rob Koelman

Citaat van: de_bie_roel op februari 20, 2021, 18:10:13 PMis wel redelijk zeldzaam denk ik. Nog nooit gezien

Gaat om aanplant in een tuin bij een huis. Dan zegt de term 'zeldzaam' niet zo veel (eigenlijk zelfs helemaal niks)...
Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

Deze plant staat in een tuin en hoewel niet bedoeld, hoogstwaarschijnlijk (volgens mij) toch er neergezet. De waarneming is kort nadat ze is gepost op waarnemingen.be becommentarieerd, verbeterd, nog eens bevraagd en vervolgens afgewezen. Dat laatste omdat ik denk, ondanks dat de waarnemer anders beweert, dat deze plant er is neergezet.

Voor mij als admin op waarnemingen.be is dan ook de vraag welke soort het is niet relevant. Aanplant in tuinen wordt afgewezen en ik ga daar heel erg streng in zijn. Waarschijnlijk tot frustratie en ergernis van velen, maar dat is dan heel erg jammer voor ze.




Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rutger Barendse op februari 22, 2021, 11:49:18 AM
Deze plant staat in een tuin en hoewel niet bedoeld, hoogstwaarschijnlijk (volgens mij) toch er neergezet. De waarneming is kort nadat ze is gepost op waarnemingen.be becommentarieerd, verbeterd, nog eens bevraagd en vervolgens afgewezen. Dat laatste omdat ik denk, ondanks dat de waarnemer anders beweert, dat deze plant er is neergezet.

Voor mij als admin op waarnemingen.be is dan ook de vraag welke soort het is niet relevant. Aanplant in tuinen wordt afgewezen en ik ga daar heel erg streng in zijn. Waarschijnlijk tot frustratie en ergernis van velen, maar dat is dan heel erg jammer voor ze.

Daarnaast geloof ik gewoon niet dat deze spontaan kan verwilderen.