Springstaartje, is dat op naam te brengen?

Gestart door Hannie Luijten, februari 17, 2021, 18:30:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207372772/.
1 Springstaart onbekend - Collembola indet. handvangst en losgelaten
datum: 2021-02-17
locatie: Harfsen (GE)

foto's:


Kwam van een dode eikentak met daarop schorszwammen en een beetje korstmossen (verdroogd).
Groet, Hannie

roelvanbezouw

Beste Hannie,

Dit is Isotoma spec. Te zien aan het relatief grote lijf en de macroharen die steeds in kransen op de verschillende lijfsegementen staan.
De soort is niet van een foto te determineren, helaas.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Hannie Luijten

Citaat van: Roel v B op februari 17, 2021, 19:42:43 PM
Beste Hannie,

Dit is Isotoma spec. Te zien aan het relatief grote lijf en de macroharen die steeds in kransen op de verschillende lijfsegementen staan.
De soort is niet van een foto te determineren, helaas.

Met vriendelijke groet,

Dank je wel! Hier ben ik ook al blij mee. :blink:
Groet, Hannie

mberg

Hej Hannie / Roel,

Het zou hier mogelijk om Isotoma riparia kunnen gaan? Over de rug lijkt een streep/band (vooral achteraan) te lopen. Maar het kan ook een vertekening zijn van het licht. Zijn er foto's vanauit een andere positie genomen? Aan de andere kant komt de locatie waar de foto is genomen niet overeen met waar je deze soort zou verwachten. Hmm, zal wel I. viridis/anglicana zijn.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Hannie Luijten

Groet, Hannie

Hannie Luijten

Op deze mislukte foto zie ik het echter niet, lijkt alleen vooraan een streep te zitten

Groet, Hannie

mberg

Dag Hannie,

Nee, dit is niet de streep die ik verwacht bij I. riparia. Dus het is I. viridis of I. anglicana. Zet maar weg als Isotoma spec.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Hannie Luijten

Bedankt, doe ik.
Je had het even over de locatie. Ik kan er niet veel over vinden, maar klopt het dat riparia op natte gronden (rivieroevers?) voorkomt? In dat geval is het ook qua locatie inderdaad uitgesloten want hij zat op droge grond.
Groet, Hannie

mberg

Hej Hannie,

Inderdaad I. riparia leeft in nat biotoop (rivieroevers, slootkanten, moerassen, kwelders).

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

roelvanbezouw

Citaat van: Hannie Luijten op februari 18, 2021, 17:12:29 PM
Bedankt, doe ik.
Je had het even over de locatie. Ik kan er niet veel over vinden, maar klopt het dat riparia op natte gronden (rivieroevers?) voorkomt? In dat geval is het ook qua locatie inderdaad uitgesloten want hij zat op droge grond.

Op droge grond komt zelfs een vierde soort voor, Isotoma caerulea, die kwa kleuer binnen de variatie van anglicana en viridis valt ;) .

Met groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Hej Roel,

En nog ter aanvulling, I. caerulea lijkt ook op wat minder droge grond voor te komen. Tot nu toe, althans in mijn beleving vang ik de vier Isotoma-soorten altijd in afzonderlijke populaties dus nooit bij elkaar.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Hannie Luijten

Citaat van: mberg op februari 22, 2021, 08:47:31 AM
Hej Roel,

En nog ter aanvulling, I. caerulea lijkt ook op wat minder droge grond voor te komen. Tot nu toe, althans in mijn beleving vang ik de vier Isotoma-soorten altijd in afzonderlijke populaties dus nooit bij elkaar.

Met groet,

Matty

Mag ik vragen hoe jullie deze soorten onderscheiden? Microscopisch?
Groet, Hannie

roelvanbezouw

#12
Citaat van: Hannie Luijten op februari 23, 2021, 17:54:42 PM
Citaat van: mberg op februari 22, 2021, 08:47:31 AM
Hej Roel,

En nog ter aanvulling, I. caerulea lijkt ook op wat minder droge grond voor te komen. Tot nu toe, althans in mijn beleving vang ik de vier Isotoma-soorten altijd in afzonderlijke populaties dus nooit bij elkaar.

Met groet,

Matty

Mag ik vragen hoe jullie deze soorten onderscheiden? Microscopisch?

Beste Hannie,

Inderdaad! Ik heb even deze post teruggezocht;

Onder een lichtmicroscoop, 200-400x vergroting zul je de volgende kenmerken moeten nazoeken;

1. manubriabele tanden
a) enkelvoudig (twee in totaal) -> Isotoma viridis, zie; https://waarneming.nl/observation/197477831/
b) tweevoudig (vier in totaal) -> 2

2. haren op het manubrium / macroharen op de dens
a) B haar groter dan de A haar / twee macroharen (d1-2) op de dens -> Isotoma caerulea, zie; https://waarneming.nl/observation/178231904/,
b) A haar groter dan de B haar / drie macroharen (d1-3) op de dens -> Isotoma anglicana, zie; https://waarneming.nl/observation/197775731/

De verzamelsoort Isotoma anglicana/viridis zou eigenlijk opgedoekt moeten worden en worden ondergebracht in Isotoma sp.

Met vriendelijke groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Hannie Luijten

Oke, dank je wel. MIjn microscoop voldoet wel aan de voorwaarden. Nou eerst eens uitzoeken waar ik allemaal precies naar moet kijken. De terminologie ben ik nog niet eigen  :rolleyes:
Groet, Hannie

roelvanbezouw

Citaat van: Hannie Luijten op februari 23, 2021, 18:30:16 PM
Oke, dank je wel. MIjn microscoop voldoet wel aan de voorwaarden. Nou eerst eens uitzoeken waar ik allemaal precies naar moet kijken. De terminologie ben ik nog niet eigen  :rolleyes:

Ik heb eigen waarnemingen + microscopische afbeeldingen toegevoegd. Alles is te zien op de springvork!

Met vriendelijke groet,

Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Hannie Luijten

Citaat van: Roel v B op februari 23, 2021, 18:18:28 PM

2. haren op het manubrium / macroharen op de dens
a) B haar groter dan de A haar / twee macroharen (d1-2) op de dens -> Isotoma caerulea, zie; https://waarneming.nl/observation/178231904/,

Met vriendelijke groet,

Roel

Bedankt voor de tips en de foto's, dat maakt het al een stuk duidelijker. Als ik weer springstaartjes vind zal ik het ook eens gaan proberen onder de mic.

Nog één vraag: Hoe vind je 10 verkeersslachtoffers van springstaartjes op het Kootwijker Zand?
Groet, Hannie

roelvanbezouw

#16
Citaat van: Hannie Luijten op februari 23, 2021, 23:17:23 PM
Citaat van: Roel v B op februari 23, 2021, 18:18:28 PM

2. haren op het manubrium / macroharen op de dens
a) B haar groter dan de A haar / twee macroharen (d1-2) op de dens -> Isotoma caerulea, zie; https://waarneming.nl/observation/178231904/,

Met vriendelijke groet,

Roel

Bedankt voor de tips en de foto's, dat maakt het al een stuk duidelijker. Als ik weer springstaartjes vind zal ik het ook eens gaan proberen onder de mic.

Laat maar weten als je er niet uitkomt.

Citeer
Nog één vraag: Hoe vind je 10 verkeersslachtoffers van springstaartjes op het Kootwijker Zand?

Ze hebben niet goed opgelet bij het oversteken  :angel:.
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Hannie Luijten

Citaat van: Roel v B op februari 24, 2021, 00:11:36 AM


Citeer
Nog één vraag: Hoe vind je 10 verkeersslachtoffers van springstaartjes op het Kootwijker Zand?

Ze hebben niet goed opgelet bij het oversteken  :angel:.

;D
Groet, Hannie

roelvanbezouw

Citaat van: mberg op februari 22, 2021, 08:47:31 AM
Hej Roel,

En nog ter aanvulling, I. caerulea lijkt ook op wat minder droge grond voor te komen. Tot nu toe, althans in mijn beleving vang ik de vier Isotoma-soorten altijd in afzonderlijke populaties dus nooit bij elkaar.

Met groet,

Matty

De meeste succes met caerulea heb ik voorlopig uit mos op (hoog) zand, maar zeker niet exclusief inderdaad.
Ik geloof dat ik in één Moerputten kern een viridis tussen de anglicana's vandaan wist te vissen, maar verder kan ik je bevinding onderschrijven.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops