Wat voor insect is dit?

Gestart door SammyH, februari 16, 2021, 20:15:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

SammyH

Hallo,

Wij hebben vandaag een stuk of 6 hele kleine beestjes gevonden op en rondom een antieke kast, naast de balkondeur.
Ze zijn zeer klein, donker en bewegen een beetje zoals een rups. Ze lijken ofwel veel pootjes te hebben ofwel harig te zijn.
Ik heb rondgezocht of ik kon vinden wat voor dier dit is en waar hize vandaan zouden kunnen komen, maar ik word er niet veel wijzer van.
Ik heb ook nog een filmpje maar die kan ik niet uploaden.

Alle hulp is welkom!

Groetjes,

Sammy

Rayan Majoor

Toevallig is 't dan ook een rups ;)
Heb je nog meer foto's? Want de witte pluisjes lijken niet symmetrisch (eigenlijk best willekeurig) op de rups te zitten, en ik ken niet zulke kleine rupsjes met dichte, sneeuwwitte pluimpjes. Als je de witte pluimpjes wegdenkt, lijkt het me een plakker (die hebben zeker als jonge rupsjes erg lange haren om zich op de wind mee te laten verspreiden wanneer ze in het voorjaar uit het ei zijn gekomen... als je iets van buiten hebt meegenomen kunnen daar makkelijk de eitjes op hebben gezeten. De jonge rupsjes overwinteren al praktisch volledig ontwikkeld in de eitjes, dus wanneer de temperatuur hoger is zullen ze vrij snel uit komen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

SammyH

Hoi Rayan,

Hartelijk bedankt voor de reactie! Omdat het insect zo klein is, was het best moeilijk om goede beelden te verkrijgen. De video is wellicht nog het duidelijkst, maar die krijg ik helaas niet erop. Ik heb wel even alle beelden die ik heb bijgevoegd, wellicht geeft het nog meer info!  :blink:

SammyH

Kleine toevoeging nog; een paar van de rupsjes leken ook aan een draadje te bungelen

SammyH

https://we.tl/t-1c4DrnKGBh
Wetransfer link met de video voor de geïnteresseerden  ;D

Rayan Majoor

Hmm, op de andere foto's wordt het wel duidelijk dat de witte haarborsteltjes toch echt bij de rups horen. Ik kan geen Nederlandse soort bedenken waarbij de (m.i. eerste stadium) rupsjes dat hebben. Toevallig kort geleden een nieuwe plant gekocht of op vakantie geweest oid?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cranefly

Zou een Witvlakvlinder misschien nog een optie kunnen zijn, Rayan? Vgl. de bijgevoegde foto's (bovenste foto van mijzelf, was een mini-beestje van nauwelijks 5 mm., maar al wel erg pluizig)

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

SammyH

Hmmm, die onderste foto lijkt wel verdacht veel op mijn foto vind ik zelf! Zou me niks verbazen als dat 'm is!

Op vakantie zijn we in ieder geval niet meer geweest de afgelopen 1.5 jaar, en op een simpel bosje bloemen na zijn er ook geen nieuwe planten in huis gekomen.

Rayan Majoor

Een bos bloemen kan heel goed ook vlindereitjes of zelfs rupsen meebrengen (zie bijvoorbeeld https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,465233.0.html).
Plakker en witvlakvlinder lijken als eerste stadium rupsje heel veel op elkaar en zouden het wat dat betreft dus allebei kunnen zijn. Maar plakkereitjes zijn beter gecamoufleerd (de grote witte bolletjes op een cocon van de witvlakvlinder vallen duidelijk op en zouden dus waarschijnlijk wel opgemerkt zijn als er iets naar binnen was verplaatst... en als ze al binnen gelegd waren zouden ze niet pas zo laat in de winter uitgekomen zijn).
En voor zowel plakker als witvlakvlinder zitten er bij de eerste en tweede stadium rupsjes nog geen haarborstels op de rups, bij het derde, vierde en vijfde stadium wel, maar dan zijn de rupsen duidelijk groter en bij het derde stadium zijn de voorste twee (van de vier) borstels donker (terwijl hier de voorste borstels sowieso duidelijk wit zijn). Dus witvlakvlinder is zeker geen verkeerde gedachte, maar had ik op basis van het bovenstaande uitgesloten.
En als je naar het filmpje (en goed naar de foto's) kijkt, zie je dat er meer dan vier haarborstels op de rug zitten (altijd één haarborstel per segment, dus op meer dan vier segmenten), terwijl het er bij de witvlakvlinder altijd vier zijn. Qua aantal borstels doet ie me dan eerder aan latere stadium rupsen van de zwarte-l-uil denken, maar die ziet er als jonge rups weer duidelijk anders uit (ook weer met in de eerste twee stadia geen haarborstels op de rug).
Maar als je het echt wilt weten kan je er een paar verzamelen en proberen wat plantenmateriaal te geven (ik vermoed dat ze van struiken leven, dus hopen dat de struiken met de hogere temperaturen komende dagen gaan uitlopen, en voor die tijd maar wat kruiden en eventueel dingen uit het bosje bloemen proberen), of ze naar mij opsturen in de hoop dat ik ze op kan kweken. Dit soort rupsjes laten zich na het uit het ei komen vaak een tijdje door de wind rondwaaien en hangen daarbij aan de eerder beschreven draadjes. In deze tijd zijn ze dus best goed bestand tegen wat stoten (anders gaat het niet goed komen wanneer je rond waait) en kunnen wel een aantal dagen zonder eten (hoewel de overlevingskans met de tijd afneemt... maar hoe groot is de overlevingskans in huis?)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cranefly

Dank voor je toelichting Rayan, ook weer wat geleerd :blink:

Groeten,
Reindert