Hoofdmenu

Vlierorchis?

Gestart door aabckoos, mei 15, 2008, 12:32:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

of een harlekijn?

Koos
Hartelijke groet,
Koos

petermeer

Koos, is het mogelijk om de foto(s) een kwartslag naar links te draaien? Kijkt wat makkelijker.  ;)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

aabckoos

rechtop!
Hartelijke groet,
Koos

markmeijrink

Mmmm, meestal heb ik bij orchideeën wel een idee over welke soort het is of in welke hoek ik het moet zoeken, maar deze is toch zéér opmerkelijk te noemen. Er zijn maar weinig soorten binnen het geslacht Orchis en Dactylorhiza die een egaal gekleurde lip hebben of niet / nauwelijks zichtbare stippen / vlekjes / lijntjes (honingmerk). Ook hebben de planten op de foto wel een erg opvallende bracteeën. Ik moet dus even de boeken induiken, maar ik kom er vanavond op terug.

ps misschien dat je nog meer foto's hebt? Waar ook het rozet te zien is. En misschien kun je ook aangeven in welk land + regio de foto is gemaakt (géén exacte vindplaats a.u.b.!). En als laatste misschien dat je iets kan zeggen over de biotoop.

Alvast bedankt

M.v.gr. Mark

markmeijrink

Op basis van de foto maak ik er een Dactylorhiza romana van. Dit vanwege de omhoog gekrulde spoor, de vorm en stand van de sepalen, het ontbreken van een honingmerk, ijle bloeiwijze bij bijna uitgebloeide exemplaren. Er zijn wel meerdere soorten die een egaal gekleurde lip hebben in combinatie met een lange spoor Dactylorhiza flavescens b.v. maar deze staat nooit zo omhoog gekruld als bij Dactylorhiza romana. De soort komt vooral in Italië voor (vandaar ook de Nederlandse naam: Romeinse orchis , als ik me niet vergis) en richting het oosten van het mediterrane gebied. Net als D. sambucina, D. markusii, en D. flavescens heeft de soort twee kleur varianten (een lichte: geel / geelwit-achtig en een rode / magenta gekleurde vorm. Met heel soms intermedaire vorme tussen beide kleurvormen.

M.v.gr. Mark