klontjestrilzwam?

Gestart door Giel van der Pluijm, februari 15, 2021, 17:33:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Giel van der Pluijm

Op een liggende dode tak van een jeneverbes trof ik tientallen semi-transparante trilzwammen van ca. 3 tot 5 cm doorsnede.
De trilzwammen bestaan uit allemaal aan elkaar geklonterde kleine klompjes en het geheel zit half om de tak heen en zijn makkelijk te verwijderen.
Het gaat om deze waarneming; https://waarneming.nl/waarneming/view/206974437
Wie weet waar de sporen gevormd worden en hoe of waarmee je deze het best kan kleuren?
Alvast dank voor de reactie.
M.vr., gr. Giel

William de Jong

Hoi Giel,

Heb je de sleutel(s) van het Phragmoproject al bekeken?

Zie voor het genus Tremella: https://www.mycologen.nl/Trilzwammen/downloads/Tremella_v1-1.pdf

Groeten, William de Jong

Giel van der Pluijm

#2
Jawel, William, dat is zo enorm uitgebreid met allerlei sleutels en soorten dat ik maar even de vraag stel waar ik de sporen kan vinden en of ik in het preparaat een kleurstof moet aanbrengen om ze zichtbaar te maken.

Marian Jagers

#3
Dag Giel,

Maar sleutelen is wel de veiligste manier om bij de goede soort uit te komen en of Klontjestrilzwam op naaldhout voorkomt?

Het handigst werkt om een sporee te maken. Leg het vruchtlichaam met de hymeniumzijde op een objectglas. Wikkel er een stukje papier om heen, maak het papier vochtig en dan in een afgesloten doosje. Na enkele uren heb je dan al een sporee. Sporen kun je zo nodig inkleuren maar meten doe je in water.
Voor het bekijken van de basidien en gespen kleur je in met Kongorood.
Best een lastige groep die trilzwammen.

Groeten Marian

Marian Jagers

Dag Giel,

Nog een kleine, goedbedoelde, aanvulling.
Sleutelen is best lastig. Wat kan helpen is onbekende sleutels uit te proberen met in het veld herkenbare soorten zoals Gele trilzwam, Judasoor, Eikentrilzwam, de echte Klontjestrilzwam (eentje met een zichtbaar klontje), en er zijn er nog wel een paar zo te benoemen .......... Je weet daarmee van te voren waar je in de sleutels moet uitkomen. Sleutelend loop je tegen allerlei hobbels en keuzes aan maar je weet waar je moet eindigen. Zoek de hobbels (meestal onbekende termen) uit. Noteer e.v. de verklaringen er voor bij de sleutelstap voor een volgende keer.
Ook belangrijk. Leer jezelf aan om na het sleutelen altijd ter controle nog een soortbeschrijving door te nemen. Niet alleen om te kijken of e.e.a. klopt maar door te lezen leer je de diverse termen ook kennen en bovendien allerlei weetjes waarop je dient te letten. 

Groeten Marian