Bacidina, maar verder?

Gestart door H Timans, januari 31, 2021, 23:44:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik heb er lang over zitten puzzelen. Gevonden op oude prunussen in landgoed Elswout. Informatie is hieronder gegeven. De gebruikte sleutel komt van Wirth. Hebben mensen ideeën bij deze vondst? Ik kom zelf op B. rubella uit en Sander van Zon stelt nog B assulata voor, die niet in NL voorkomt en die ik zelf niet ken. Het punt is: ik weet het niet, lastig. Graag hulp gewenst.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206615323/.
10 Iepenknoopjeskorst - Bacidia rubella sporenvormend/fertiel, micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2021-01-09
locatie: Overveen - Buitenplaats Elswout (NH)

foto's:

















op oude prunus. Bleke tot witte schubjes op een wit dun thallus. apotheciumgrootte wordt geschat op 1mm of minder. Geen k reacties te bespeuren. Apo met blekere rand, geeloranje. hymenium kleurloos, hypothecium kleurloos tot zeer lichtgeel. hymenium ca 95um, maar hier kan een onzekerheid van 10um in gehouden worden door vage grenzen. hyfen lijken niet duidelijk verdikt op t eind en zijn dun. Asci soms bol, verder weinig karakteristieken duidelijk op te maken. sporen: langwerpig, recht tot licht gekromd. meercellig. aan een kant duidelijk lang smal toegespitst. vrij onduidelijke septen en vast aantal niet te bepalen door mij, wel met meer dan 8 septen, mogelijk meer dan 10. groenig blauwe cellen en verder doorzichtig. minder dan 2,5 um breed. 40-45(+!!!) um lang. variabel in lengte. Fotobiont is een groenalg, (nog) niet geidentificeerd. c reactie onbekend. pycnidieën onbekend. door het zeer hoge hymenium zijn B. rubella en B assulata zijn opties. 100x vergroting: div =10um 400x: div = 2,5
Mvg Harold Timans

H Timans

Ik heb dit topic een grote update met meer info gegeven.
Mvg Harold Timans

henkjanvdkolk

De sporen zijn wat aan de kleine kant maar verder klopt het goed voor B rubella. Die komt ook in die omgeving voor.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

H Timans

Kijk, zat ik toch in de goede richting. Dank je wel. Rond 2000 is ie nog gemeld bij koningshof en kraantje lek door Laurens, maar ik kan geen recentere waarnemingen vinden op Verspreidingsatlas of waarneming. Leuke herontdekking.
Mvg Harold Timans