Van welke nachtvlinder is dit de rups?

Gestart door Anser, februari 15, 2021, 11:57:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207274855/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. rups, gezien
datum: 2020-05-26
locatie: Engbertsdijksvenen - Zuid - Nieuwe Leidijk (OV) Bij voorbaat hartelijk dank: Jan Wessels.

foto's:



Op grassen.


Anser


rupsje

rupsje


rupsje

Ik woon zelf aan de rand van de Engbertsdijksvenen en Z. trifolii komt daar (voorzover ik weet) niet voor. Zie ook de verspreidingsatlas. Overigens als je in de Voogd kijkt zie je dat Z. trifolii er toch wel wat anders uit ziet (forse zwarte vlekken meer een geheel). Zie ook lepiforum.de.

Herman
rupsje

caliprobola

Hoi Herman,

Dank voor je antwoord. Ik ken de verspreiding van deze soorten niet (goed) in Nederland. Daar zal ik je dus zeker niet op tegenspreken.
Wat de tekening betreft blijf ik het toch moeilijk hebben met de rupsen van deze twee soorten. Als ik bv de rupsen van Z. filipendulae bekijk op de site van Wolfgang Wagner dan lijkt daar best wat variatie in te zitten met ook erg donkere exemplaren (bv foto 27 en foto 36-37). Bekijk ik dan de foto's van Z. trifolii op dezelfde site, dan toont foto 18 een exemplaar dat net wat minder sterk getekend is. Ik zie dus voorlopig het licht nog niet. Maar misschien komt dat nog  ;)