Wat eet deze waterral?

Gestart door Jan2002, februari 13, 2021, 18:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Vanmiddag in het Harderbos (Flevoland) langs een oeverrand zeker een minuut of 10 lang prachtig deze waterral kunnen observeren, die bezig was een of ander schelpdier te openen. Is dit een zoetwatermossel o.i.d.?
Groet,
Jan

bas.drost96

Een admin kan deze beter naar weekdieren verplaatsen, daar zitten de echte kenners van dit soort beesten  ;).
Helaas is net de hele schelp te zien, ik kan niet zien of er ook een vleugel is (ja, schelpen kunnen ook een vleugel hebben), dus daardoor twijfel ik tussen de Vijvermossel (Anodonta anatina) en Zwanenmossel (Anodonta cygnea).
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Arie Twigt

Gezien de grootte en lange achterrand zou ik dit inderdaad Zwanemossel Anodonta cygnea noemen zoals Bas al voorstelde :duim:
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Tello Neckheim

Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Arie Twigt

Voer je de waarneming trouwens even in? Dan levert deze determinatie ook weer nieuwe gegevens op, alvast dank!
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Jan2002

Citaat van: Arie Twigt op maart 11, 2021, 09:44:58 AM
Voer je de waarneming trouwens even in? Dan levert deze determinatie ook weer nieuwe gegevens op, alvast dank!
Ik had hem al ingevoerd bij de vogels, maar heb hem ook nog een keer bij de weekdieren ingevoerd. Dank voor de reactie.
Groet,
Jan

Rob Koelman

Citaat van: Arie Twigt op maart 11, 2021, 09:44:58 AMVoer je de waarneming trouwens even in? Dan levert deze determinatie ook weer nieuwe gegevens op, alvast dank!

Citaat van: Jan2002 op maart 17, 2021, 19:35:05 PMIk had hem al ingevoerd bij de vogels, maar heb hem ook nog een keer bij de weekdieren ingevoerd.

Een soort noemen bij de opmerkingen is NIET hetzelfde als invoeren. Bij latere analyse is informatie in opmerkingen namelijk niet systematisch te doorzoeken.

Waarneming waterral: https://waarneming.nl/waarneming/view/207169385
Opmerking: 'Leek een soort schelpdier te eten'

Waarneming zwanenmossel: https://waarneming.nl/waarneming/view/208844119
Bij deze waarneming is het handig om ook even een link naar deze forumdiscussie te plaatsen; maakt het de admins makkelijker om de waarneming te valideren...
Met vriendelijke groet, Rob