Kan deze soort ook in het lijstje van Waarnemingen opgenomen worden? U. salveii?

Gestart door Anser, februari 13, 2021, 11:36:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207153176/.
1 Ustilago spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-05-20
locatie: Demmersblok, natuurontwikkelingsgebied (OV)

foto's:


Zeer waarschijnlijk Ustilago salveii of synoniem U. salweyi maar kan niet ingevoerd worden omdat deze niet in Waarnemingen voorkomt.

bas.drost96

Als het om een nieuwe roest voor Nederland gaat, lijkt het mij beter om hem ook microscopisch te (laten) controleren.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

William de Jong

Hoe kom je bij die soort uit Jan?

Op Holcus komen meerdere branden (minstens 5) voor. Waaronder bijvoorbeeld U. striiformis.
En dan heb je ook nog andere plantparasitaire schimmels op Holcus.

Zoals Bas al zegt, is dit gewoonweg  :micro:-werk, en dus niet (alleen) een kwestie van vergelijkende plaatjes op internet opzoeken.

Groeten, William de Jong

Anser

Zoals ik al zei ben ik met foto`s van vorig jaar aan het opruimen en kwam ik o.a. deze tegen. Uiteraard heb ik geen materiaal. Via de site Plantparasieten van Europa kwam ik op deze soort uit. In ieder geval bedankt voor jullie reactie.
Gr. Jan.

William de Jong

Hoi Jan,

Vragen om determinatiehulp mag natuurlijk altijd.

Er zit wat mij betreft wel een enorm verschil tussen 'ik zou graag willen weten welke soort dit is' en 'zeer waarschijnlijk deze nieuwe soort voor NL' (evenals in het topic van een paar weken geleden).
Terughoudendheid bij het determineren van bladschimmels op basis van foto's is gepast, en natuurlijk helemaal als het een soort is die nieuw is voor NL. Als je geen microscoop gebruikt en/of geen materiaal verzameld, dan zal dat meestal leiden tot het niet kunnen benoemen van een bladschimmel.

Groeten, William de Jong