Myxomyceet

Gestart door William de Jong, februari 11, 2021, 19:19:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Vandaag vond ik volgens mij een soort myxomyceet op de schors van een dode zomereik, zie onderstaande foto's. Ik vermoed dat wat ik op de foto verschillende stadia van dezelfde soort zijn, maar mogelijk staan er verschillende soorten op de foto. Wie kan mij een goede richting op helpen? Ik heb slechts één heel en vers exemplaar, dus die kan nog onder de mic. Op dezelfde boom zat ook een Comatricha.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/207094233/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet.
datum: 2021-02-11
locatie: Wolfheze - Oude Eik (GE)

foto's:





Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Dag William,

Lastig, je foto's zijn van een te grote afstand genomen.
De capillitiumpluimen (foto 1 en 4) duiden op een Arcyria. De lege kommetjes op foto 1 kunnen passen voor een soort uit dit geslacht. Ze zouden gesteeld moeten zijn wat niet zichtbaar is op deze foto. Welke soort is zo niet te zien.
Foto 3 en 4 laten een ongesteeld vruchtlichaam zien. Dit moet een soort uit een ander geslacht zijn.
Slijmzwammen komen vaak met meerdere soorten bij elkaar voor. Iets om op de vindplek al goed naar te kijken.

Ik weet niet van welke van de twee soorten je nog een exemplaar hebt? Aan het capilliltium van dit exemplaar is vast wel te zien tot welk geslacht het hoort maar of er vervolgens verder uit te komen is. Je hebt zelf geen boek over slijmzwammen neem ik aan?
Groeten Marian

William de Jong

#2
Hoi Marian,

Dank voor je reactie.
Het exemplaar op foto 2 en 3 heb ik meegenomen.
Ik heb Nannenga en Les Myxomycetes, dus ik zal eens een poging wagen.
Wordt vervolgd.

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Oke, wie niet waagt .......

Probeer zoveel mogelijk sporen uit het capillitium te blazen of e.v. in water (beter alcohol) er uit te tikken met een naald. De structuur is van belang, netwerk of kabels? indien kabels let op de punten, de ornamentatie, en uiteraard ook info over de sporen.

Succes.
Groeten Marian

William de Jong

Zojuist een poging gewaagd.  :blink:

Ik heb geprobeerd er zoveel mogelijk sporen uit te kloppen. Maar dat ging denk ik niet al te zachtzinnig.
Wel resultaat geboekt denk ik, want de myxo heeft geen (pseudo)capillitium als ik het goed begrijp.
Met de Nederlandse myxomyceten van Nannenga-Bremekamp kom ik uit bij Licea of Lindbladia, en met een korte Engelse sleutel ook bij Licea.
(Vruchtlichaam geen (pseudo)aethalium, ongesteeld, sporangia niet langwerpig, en op basis van de kleur van de sporenmassa)
Maar dan, wat zijn dictydinekorrels? Maar wat ik kan vinden van de enige Lindbladia (in de Ned. Myxomyceten) lijkt die er niet echt op.
Dus ik denk dat ik hier een Licea heb.

En dan, als ik de macro-foto's beoordeel, dan gaat het vruchtlichaam niet open met een deksel, en is het vruchtlichaam niet veelvlakkig. Dan kom ik uit in het subgenus Pleiomorpha. Maar dan loop ik vast.. want de soorten die daar genoemd worden hebben grotere sporen. De Licea die vergelijkbare sporengrootte heeft als mijn vondst is L. castanea.
(grappig trouwens dat in Nannenga meerdere Licea's (alleen) gevonden zijn bij Wolfheze, waar mijn vondst ook vandaan komt  :blink:)

Maar goed, voordat ik te hard van stapel ga.., wat denk jij Marian? En wat kan ik nog meer doen?
(Ik heb nog geen olie-immersie gebruikt zodat het preparaat nog bruikbaar is voor vervolgonderzoek)





Groeten, William de Jong

William de Jong

#5


Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Je hebt er in ieder geval je best op gedaan  :duim:
Eigenlijk is 1 vrl. te weinig. Mocht je je vondst moeten laten controleren of bewaren dan is daar niets meer voor over.
Maar zo is het nu eenmaal. Zie het maar zo. Alles wat je bekijkt, daar leer je wel iets van en dat is feitelijk veel belangrijker dan die alles zaligmakende naam. Determineren volgens de regels is iets van lange adem.

Uitblazen heeft de voorkeur maar lukt dat niet dan wordt het uittikken. Dat moet inderdaad voorzichtig maar daar moet je wat ervaring in krijgen. Onder de stereomic. gaat dit ook beter.
Voordeel van uitblazen onder de stereo is dat je dan vaak ook al ziet of er een structuur aan de binnenzijde aanwezig is.

Een Licea zal dit niet zijn. Ik denk dat je vondst wel capillitium heeft. Capillitium is bij de ene soort volop aanwezig , bij de andere minimaal en inderdaad bij Licea niet. Op je laatste mic. foto zijn vaag gelige draden te zien. Misschien zijn dat er.
Dictidynekorrels staan in Nannenga uitgelegd, of in de inleiding of bij Cribraria.
Wat in jouw preps te zien is kan ik niet goed plaatsen maar dat zijn er geen.

Zonder capillilitium kom je niet verder. Deze info heb je nu eenmaal nodig om het geslacht te bepalen.
Groeten Marian

William de Jong

Allereerst: Heel erg bedankt voor je reactie weer Marian! Echt heel fijn dat je jouw expertise hier deelt.

Geen soort is ook helemaal prima. Het is leuk om een beetje te puzzelen zo. En inderdaad ook leerzaam.

Bij deze mijn laatste poging. ik heb nu de 1000x vergroting gebruikt. dit zijn de resultaten:









Volgens mij zijn de buizen hol, maar ze zijn ook glad. Die combinatie kan niet..?
Bij holle buizen loop ik vast op Arcyria of Perichaena.
Bij gladde buizen, zonder kalk, peridium met kalk? Of zijn die korreltjes iets anders?

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Zoals Hans van Hooff mij hielp met de beginselen van het determineren (en waar ik nog steeds terecht kan) zo zie ik het als een taak om anderen ook op weg te helpen. Kennis doorgeven is belangrijk en enige hulp is wel nodig om het determineren volgens de regels voor iemand leuk en boeiend te maken.

Determineren van paddenstoelen en slijmzwammen is nu eenmaal vele malen moeilijker dan het pretpakket en raadspelletje wat Waarneming.nl er inmiddels van gemaakt heeft. Bovendien, heel belangrijk, ontwikkelen mensen die leren determineren van lieverlee een eigen rem op het benoemen van soorten. Namen moeten kloppen en anders meld je een vondst niet.

Terug naar jouw vondst. Hier gaan we niet uitkomen. Ik dacht in de richting van Perichaena, Dianema, Oligonema, Calomyxa, ........ maar het is vooral de sporenmaat die me van het begin af aan al dwars zit. Je meet ze nogal klein voor deze soorten.
Kalk komt niet voor bij de groep soorten (de Trichiales) waartoe jouw beide vondsten behoren.
Peridium van niet kalkhoudende soorten een patroon, een netwerkje, wratjes, papillen .... Dit patroon kan belangrijk zijn maar dat hangt van het geslacht af.
Als dit de buizen zijn die het capilllitium van deze soort vormen zijn ze inderdaad hol. Wat op de foto staat is glad maar op je laatste foto lijkt toch iets van uitsteeksels te zien. Had je meer materiaal gehad, dan was dit wel oplosbaar geweest. Nu blijft het toch te veel gissen.
Groeten Marian

William de Jong

Oké, bedankt.

Op naar de volgende slijmzwam dan maar. 

Ben een paar kweekprojectjes begonnen.  ;D

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Spannend en ook heel leerzaam om plasmodium te zien ontwikkelen.
Groeten Marian

William de Jong

Hierbij het eerste zichtbare resultaat van mijn kweekproject. In dit geval op dode stengels van een braam. Ik neem aan dat dit nog niet rijp is. T.z.t. zal ik een nieuw topic openen.

foto's:




Groeten, William de Jong

William de Jong

Toch nog even een paar vraagjes hier aan jou, Marian. Deze slijmzwammetjes op Rubus lijken niet echt te rijpen. Soms komen er een paar exemplaren bij in dit stadium (eerst wit en dan roze) en die zijn dan na een dag of twee weer verdwenen. Ik denk dat het materiaal redelijk vochtig is, moet ik dan het deksel van het bakje maar een tijdje open laten staan, of moet ik dagelijks (of in een minder lage frequentie) het materiaal blijven besproeien?

Groeten, William de Jong

Marian Jagers

Je vondst is zo te zien wel rijp maar wil in het bakje niet opdrogen waardoor het capillitium niet uitzet.
Je kun ze overplaatsen in een droog bakje met deksel of deksel er half af afhankelijk van wat ik inschat dat het beste is.

De ervaring leert je hoe je hier het beste mee om moet gaan en mocht het misgaan dan leer je hiervan.
Groeten Marian

William de Jong

Bedankt, Marian. Duidelijk en inderdaad sowieso leerzaam.  :duim:

Groeten, William de Jong