Telescoop advies

Gestart door Piter Anjema, februari 10, 2006, 17:12:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Ik ben op zoek naar een goede 2e hands telescoop met een maximale vergroting rond de 50 X

Welke merken moet ik zoeken, wat gebruiken jullie?
En welke moet ik absoluut links laten liggen?

Groeten

Imperator

op de site van Vogelbescherming staat een overzicht van kijkers en telescopen met vergelijkingen enzo.

Misschien heb je daar wat aan voor een eerste orientatie?

Succes,
groetjes, Trees
vriendelijke groet,

Trees

Piter Anjema

kun je hier mee voor de dag komen, of is het niks?

jesse


Ziet er wel redelijk uit.Je hebt iig een inkijk(dus waar je oog tegenaan zit) van 45 graden.IK vind dat altijd heel veel, omdat je dan niet door de knieen hoeft.Je hebt ze namelijk ook met rechte inkijk.Vergroting van 45x is natuurlijk mooi, maar je zult merken dat je nog steeds niet alles wat op redelijke afstand is lekker dichtbij kunt halen.
Maar wat is mee voor de dag komen, je moet er toch zelf lol van hebben.Andere vogelaars zullen je echt niet afkeuren/goedkeuren op je apparatuur.
Zoek eens naar Outdoor club via google.Dat zijn ook wel leuke betaalbare telescoopjes.
Je hebt een objectief van 60 mm, je zou ook kunnen overwegen om er voor eentje van 80 mm te gaan.Dan heb je wel meteen een stuk meer licht in de kijker, waardoor alles lekker helder is.
Nadeel daarvan is dat de telescoop weer wat groter en zwaarder word.

succes

jesse

groet,

jesse zwart

Jan-Pieter

Een grote vergroting is ook niet alles, ik denk dat ik normaal niet veel verder ga dan 40 keer. Boven 40 heb je last van luchttrilling bij warm weer en van andere trilling als het weer waait.

MVG JP

Antonie Blom

Ik heb zelf een telescoop met een vergroting van 15x-45x maar ik gebruik toch vooral de 15x, ook op grote afstanden. Eerste instantie vond ik het vreemd toen mensen dit zeiden, maar je ziet veel meer details en je hebt vaak veel beter licht. Probeer het maar eens een paar weken / maanden.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Bram Rijksen

bij Luxon krijg je wat je betaalt; weinig... Ik zou zeggen: even doorsparen!

jesse


groet,

jesse zwart

kroonp

Ik heb exact dezelfde telescoop als op de foto, alleen met een andere naam. Het is natuurlijk geen swarovski, maar ik vind hem toch nog goed te gebruiken.  Als je niet teveel geld wil uitgeven is dit ding geschikt. Maar als je topkwaliteit wil hebben en jarenlang met de scoop wil doen, moet je natuurlijk niet zo'n goedkoop ding nemen.

Groet

Peter
Groet

Peter Kroon

Bram Rijksen

Citeeris dat zo bram ?
dat is zo jesse

Piter Anjema

Die van de outdoor club zien er ook wel aardig uit, zijn hier ook ervaringen mee?

jesse

ik heb een outdoor club telescoop gehad, prima prijs kwaliteitverhouding.Weinig last van luchttrillingen bij warmte, veel licht in de telescoop, en niet zo verschrikkelijk duur.

groet,

jesse zwart

Piter Anjema

Ik heb eentje gekocht.

Het is een (oude) Bushnell met een diameter van 60mm

2 zoomlenzen
15-45x
20-60x

Er zit een extra grote stelknop op en de lichtinval is goed.

Ik was eerst niet zo weg van de zoomfunctie, maar deze is goed te gebruiken.
De 45x en 60x zijn wel extreem, maar zal ik, denk ik niet vaak gebruiken.

Nu moet ik op zoek naar een goed statief.

Iemand suggesties?

Groeten

Bram Rijksen

na jáááren Gitzo, toch maar 's een Manfrotto aangeschaft: lekker licht, snel kliksysteem, effectieve kop (soepel maar voldoende weerstand), mooie hoogte en ondanks het gewicht toch stevig.

Bram Rijksen

Citeerveel geluk er mee.  Als die goed is haal je er ook kleurringen uit. en kun je ook soorten dichtbij halen..

groeten
met een statief?!?

harderbroek

CiteerIk ben op zoek naar een goede 2e hands telescoop met een maximale vergroting rond de 50 X

Welke merken moet ik zoeken, wat gebruiken jullie?
En welke moet ik absoluut links laten liggen?

Groeten
Beste,

Ik gebruik een swarovski telescoop .

Moet wel eerlijk bekkenen heb geen verstand van merken of wat dan ook.
Ik ben begonnen met niets en nog gebruik ik wel eens geen verrekijker(wel achteraf om te checken) of telescoop om zo met mijn eigen ogen de vorm van een vogel te leren herkennen. en tot de soort te komen.

Overigens is de telescoop niet van mij maar leen ik die van de vereniging.
maar ik vindt het wel geweldig voor het gebruiken van tellingen en het bestuderen van gedrag van vogels en natuurlijk.
gr
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland