Physarum/Badhamia? : Badhamia utricularis

Gestart door ejslootweg, februari 07, 2021, 21:06:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

ejslootweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206930895/.
1 Kalkkopje onbekend - Physarum spec.
datum: 2021-02-07
locatie: Wageningen - Regentesselaan (GE)

De vruchtlichaampjes hingen onder een dode beukenstam. De sporen zijn ca 12-13 um in diameter. Heb geen kristallen kunnen vinden. Ik had wat materiaal meegenomen, maar dat is in de envelop volledig verpulverd. Nog wel wat microscoopopnames kunnen maken. Ik heb geen determinatieliteratuur voor deze groep en kom er met wat ik op internet vind niet goed uit. Zijn deze foto's voldoende voor identificatie of zijn er nog andere details nodig?

alvast bedankt,
Erik

foto's:









groeten, Erik

Marian Jagers

Dag Erik,

Je vondst vond deze manier van transport duidelijk niet leuk. Maar ja, het is zo wel een goede ervaring om dit in te zien.
Het best kun je vondsten opspelden en in een doosje meenemen. Heb je geen spelden bij je dan werkt mos ook.

Geen sterretjes dat sluit Didymium uit.
Voor het onderscheid tussen Physarum en Badhamia is de structuur van het netwerk aan de binnenzijde belangrijk. Die zullen wel tussen je brokstukken aanwezig zijn maar ja .....
Hangend aan draden (doorgaans geel) zal dit vrijwel zeker Badhamia utricularis zijn.
Groeten Marian

ejslootweg

bedankt. Ze hingen inderdaad aan gele draden. Ik kan vanavond eens zoeken naar stukjes van het netwerk van de binnenkant, die zullen zeker nog in de envelop zitten. Waar moet ik daarbij op letten?
Ik zie op https://www.mycoquebec.org/bas.php?post=&trie=B&l=l&nom=Badhamia%20utricularis%20/%20Badhamie%20utriculaire&mic=oui&tag=Badhamia%20utricularis&gro=74 in ieder geval vergelijkbare structuren op het peridium als ik bij mijn exemplaren zag.

groeten, Erik
groeten, Erik

Marian Jagers

#3
Voor het determineren (van wat dan ook) heb je eigenlijk kennis nodig over welke kenmerken er voor zorgen dat een vondst tot een bepaald geslacht behoort en vervolgens hoe je de ene soort van de andere onderscheid. Je moet jezelf kapstokken aanleren. Zoiets leer je nu eenmaal niet van plaatjes vergelijken. Als je vaker slijmzwammen gaat determineren kun je beter een boek aanschaffen.

Maar goed om te beginnen en dit is een gemakkelijk te herkennen soort  :rolleye:
Dergelijk peridium komt ook bij Physarum voor. Kijk om te beginnen maar eens naar het capillitium.
Zie ook https://www.mycologen.nl/onderzoek/systematiek-taxonomie/myxomyceten/soortenoverzicht/
Zoek de plaat van B. utricularis maar eens op.
Afbeelding B geeft een mooi beeld van hoe de structuur aan de binnenkant er uit ziet onder de stereomic.
Afbeelding C laat vervolgens zien hoe het er microscopisch uit ziet.

Groeten Marian

ejslootweg

Er is altijd die eerste drempel die je over moet wanneer je net begint met een nieuwe soortgroep. De boeken zijn redelijk prijzig voor wanneer je maar een enkele keer een soort op naam wil brengen. Ik had het soortenoverzicht op mycologen.nl wel gevonden, maar niet gezien dat er per soort een mooie pdf met foto's staat. Nu wel :). Maar als je nog niet weet in welk geslacht een soort valt dan is het moeilijk kiezen. Zijn er plannen om een sleutel tot genus-niveau op mycologen.nl te zetten?

Ik heb net vandaag wat ingescande boeken doorgestuurd gekregen (o.a. de Nederlandse Myxmyceten van Nannenga-Bremekamp). Daar ga ik me eens verder verdiepen.
Zal aan de waarneming later nog wat plaatjes van het capillitium en het steeltje toevoegen. De slijmzwammen zijn erg fraai onder de microscoop, dus ik zal er meer op gaan letten.

groeten, Erik
groeten, Erik

ejslootweg


Het capillitium lijkt geheel met kalkknobbeltjes gevuld, dus dat klopt mooi voor Badhamia.





groeten, Erik
groeten, Erik

Marian Jagers

Mooi gedaan Erik  :duim: aan het drie dimensionale netwerk van buizen waarvan stukjes op je foto's te zien zijn kan een admin zien dat je soort tot Badhamia behoort.

Een Ned. sleutel maken tot de geslachten is al een aardige klus, maar dan ben je er nog niet. Geslachtssleutels maken naar de soorten is een heleboel werk.
Van sommige kleine geslachten zijn er Ned. sleutels. Die staan in Coolia en misschien komen er t.z.t. in de Nieuwsbrief Slijmzwammen die Hans van Hooff uitgeeft.

Het boek van Nannenga heeft een hele goede uitleg over wat slijmzwammen zijn. Een aanbeveling om dit en de rest van de inleiding te lezen. Er staat ook een sleutel naar de geslachten in. Voor de meeste vondsten zal deze nog wel bruikbaar zijn. Het boek is echter al heel lang geleden geschreven. Houdt er rekening mee dat er inmiddels veel nieuwe soorten zijn bij gekomen. Toch is het zeker voor de beginner nog een heel prettig boek om beschrijvingen in eigen taal in te kunnen te lezen en kennis te maken met allerlei kleine details die er prima in worden uitgelegd (mede door de prachtige tekeningen).

Groeten Marian