Sierlijk schildmos?

Gestart door phegi, februari 07, 2021, 11:26:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

phegi

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206914991/.
1 Sierlijk schildmos - Melanohalea elegantula veldwaarneming
datum: 2021-02-07
locatie: Rijswijk (ZH) - Wilhelminapark (ZH)

foto's:


groeten,

Peter

www.phegi.com

Sander v Zon

#1
De isidia kan ik niet helemaal zien, maar ze lijken mij niet lang en vertakt zoals bij sierlijk schildmos, eerder klein isidieus of zelfs soredieus. Ik denk daarom eerder aan een Melanelixia, en dan Verstop-Schildmos; thallus niet bepaald glimmend, kleine isidia afbrekend tot soredia, geen doorschemerende bruine onderschors (trucje van Arno!).
Groeten,
Sander

phegi

#2
heb ik ook aan gedacht maar de onderkant is zo licht van kleur (1e foto) terwijl die van Verstop-schildmos donker is volgens de Veldgids. Vandaar mijn twijfel. Maar vertakte isidia zijn inderdaad niet te zien, die heb ik nu goed gezien op foto's van verspreidingsatlas en zo leer ik nog wat. Ik had beter nog een detailfoto kunnen maken. Foto onderkant een beetje uitgesneden, dat stukje ligt ergens op, niet op de korstmos. Melden als Verstop-schildmos of verwijderen omdat hij niet te beoordelen is?
groeten,

Peter

www.phegi.com

Sander v Zon

#3
Zojuist m'n herbarium opengetrokken om dit eens te bekijken; de onderkantkleur is een kenmerk wat ik nog niet eerder gebruikt had. Helaas heb ik geen Sierlijk schildmos in mijn collectie maar wel Lepelschildmos, een soort uit hetzelfde genus (Melanohalea). Verstop-schildmos heb ik wel in herbarium. De onderkant lijkt inderdaad iets lichter bij Melanohalea, een beetje crème/caramel kleurig. Melanelixia is (tenminste op mijn materiaal) wat donkerder, vooral richting het midden van de lobben. Mijn exemplaar is een stuk lichter dan de jouwe, dus over de kleur van de onderkant zou ik me geen zorgen maken bij deze; lijkt mij nog steeds Verstop-schildmos.
Foto's van bekeken materiaal: https://imgur.com/a/LNyKZJy

Bij de groene en bruine schildmossen zijn de isidia eigenlijk het allerbeste kenmerk; een goede detailfoto daarvan is meestal al genoeg voor een determinatie.
Ik vermoed dat als je (mocht je er kans toe hebben) een detailopname van de isidia toevoegt aan de waarneming, er snel een validatie zal volgen.
Groeten,
Sander

phegi

Ik zie dat de onderkant van het Lepelschildmos glad is terwijl die van het Verstop-schildmos kleine zwarte rhizinen vertoont net zoals bij mijn foto, dat pleit dus ook voor Verstop-schildmos. Ik weet niet of het gaat lukken extra foto's te maken. Dan moet ik het korstmos weer vinden en dat is zeker in deze winterse omstandigheden niet eenvoudig.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Sander v Zon

De rhizinen is naar mijn weten geen bruikbaar kenmerk, aangezien Lepelschildmos ook rhizinen heeft verder inwaarts op de onderkant van de lobben.
Groeten,
Sander