Slijmzwam in 2 stadia, nieuwe foto's

Gestart door Hannie Luijten, februari 05, 2021, 21:53:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

24 januari kwam ik op een takkenwal het plasmodium van een slijmzwam tegen. Vandaag ben ik er nogmaals naar gaan kijken en van het oorspronkelijke slijm was niet veel over. Daarvoor in de plaats zaten er allemaal sporenbolletjes. Ik heb er een paar foto's van gemaakt en bij de waarneming gezet. Is deze zwam aan de hand van de foto's van het sporenstadium op naam te brengen?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206497918/.
1 Draadwatje onbekend - Trichia spec. veldwaarneming
datum: 2021-01-24
locatie: Harfsen (GE)

foto's:




Opvolgend stadium gefotografeerd op 5 februari
Groet, Hannie

Marian Jagers

Dag Hannie,

Je vondst is nog steeds in ontwikkeling. Hij moet nog rijpen waarbij hij waarschijnlijk nog van kleur gaat veranderen.
Zie ter info https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,365525.0.html

Je vondst hangt aan dunne draadjes. Een Trichia zal dit niet zijn. Wat wel, daar is het eigenlijk nog te vroeg voor maar mogelijk groeit dit uit tot Badhamia utricularis. Hopelijk kun je nog een nieuwe foto maken waarmee dit bevestigd kan worden.
Groeten Marian

Hannie Luijten

Bedankt voor de link, die ziet er zeer informatief uit! Dat ga ik eens rustig bestuderen allemaal.
Ik zal nog een keer gaan kijken. Ik hoop alleen dat de sneeuw en vorst er geen kwaad aan doen.
Ik zal hem voorlopig op slijmzwam onbekend zetten.
Groet, Hannie

Hannie Luijten

#3
Ik heb vandaag nieuwe foto's gemaakt. Voor wat ze waard zijn, maar ik heb geprobeerd er mijn best op te doen. De sporenbolletjes hebben dus zo'n 11 dagen onder een pakket sneeuw gelegen.  Vandaag was eindelijk alles weggedooid. In hoeverre de sporendoosjes zijn aangetast weet ik niet, ik weet namelijk niet goed hoe ze uit zouden moeten zien. Maar ze lijken mij rijp en opengesprongen. Gebeurt dat rijpen onder de sneeuw?
De foto's zijn, op de eerste na, gemaakt met een smartphone door het oculair van een opvallend lichtmicroscoop, vergroting 400x (wel belabberd opvallend licht). Ik heb ze toegevoegd aan de waarneming. Ik heb helaas geen doorvallend licht mic. voor sporen.











Groet, Hannie

Marian Jagers

Dag Hannie,

Dat je je best er op gedaan hebt is wel duidelijk. Hoewel onrijp leken je eerste foto's al richting Badhamia utricularis (Troskalknetje) te gaan.
Zie een fotoreeks van de diverse stadia van ontwikkeling http://www.loegiesen.nl/paddenstoelen/Badhamia_utricularis_Troskalknetje.html

Op je nieuwe foto's is te zien dat ondertussen je vondst gerijpt is. Hij is grijs geworden en heeft een poederige inhoud. De foto door het oculair genomen laten ook een klein stukje van het kalkhoudende capillitium zien. Je kunt je vondst met zekerheid invoeren als Troskalknetje.
Je vondst is waarschijnlijk nog voor de sneeuw viel gerijpt. Normaal gebeurt het rijpen binnen enkele dagen (afhankelijk van de soort en de omstandigheden sneller of langzamer).
Groeten Marian

Marian Jagers

Oh, de kniesoor die hier op let  ;) .......... maar je laatste twee foto's kun je beter omdraaien. De soort hangt aan de draadjes.
Groeten Marian

Hannie Luijten

Super bedankt voor al je hulp bij het benoemen van deze slijmzwam! Ik vond hem uiteindelijk wel erg gelijken met het Troskalknetje maar durfde het niet aan hem zelf alvast maar zo te noemen  :rolleyes:

De eerste foto's van de vruchtlichaampjes dateren van 5 februari. In de nacht van 6/7 februari viel de eerste laag sneeuw (ongeveer 20 cm). Ze hebben dus nog ongeveer 1,5  dag aan de lucht gelegen.

Ik vond je link met uitleg bijzonder interessant en verhelderend. Bedankt dat je je kennis op deze manier deelt. Zeker voor mij als leek kan ik daar veel van leren. En ik zal nooit meer aan de hand van een foto van een plasmodium vragen om welke soort het gaat  ;D

Citaat van: Marian Jagers op februari 18, 2021, 09:10:15 AM
Oh, de kniesoor die hier op let  ;) .......... maar je laatste twee foto's kun je beter omdraaien. De soort hangt aan de draadjes.
Nou, niks kniesoor hoor, de foto's heb ik gedraaid. Een foto van een vogel plaats je ook niet op z'n kop met de pootjes omhoog!
Groet, Hannie