Welke mezensoort?

Gestart door HWJR, februari 04, 2021, 21:25:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

HWJR

Graag jullie hulp bij dit geluid. Ik hoor een zwarte mees, er werd een matkop of glanskop gezien, de admin zegt koolmees en de vogelwacht glanskop. Roept u maar...


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/205367637/.
1 Koolmees - Parus major
datum: 2021-01-08
locatie: Bunnik - Niënhof (UT)
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

tekenaar

heb je hem op "verbergen" staan? Ik kan de links niet openen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

HWJR

Oops. Inderdaad. Sorry Paul. Als het goed is nu opgelost.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Oenanthe

Inderdaad opgelost. Ik zeg ook zwarte mees.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HWJR

Dank voor je reactie Maarten. Iemand anders nog een mening?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

pdeknijff

Zwarte mees, erg opmerkelijk dat hier een Koolmees van wordt gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

marijn

Grappig, mijn eerste gedachte was ook: gewoon een Zwarte Mees natuurlijk. Maar het klopt niet helemaal: het geluid is echt te laag, en misschien ook een beetje te sloom voor Zwarte Mees. De pitfall bij dit zangtype is Glanskop, die soms ook zo tweetonig zingt, en ik denk dat dat het is. Enigszins vergelijkbaar is bijv. https://www.xeno-canto.org/520086.

Bijkomstigheid: de plek is een typisch glanskoppenloofbos. Geen plek voor een Zwarte Mees om uitbundig te gaan zitten zingen.

De admin is wellicht afgegaan op het ene koolmeesroepje in de opname.
Marijn Prins

HWJR

Dank voor de analyse Marijn. Dit zijn precies de soorten waartussen ik twijfel. Er zit overigens een stuk naaldbos midden in dit gebied. Daar zijn de zwarte mezen talrijk.
In het sonogram (audacity) zie ik een soort pauze tussen het hoge en het lage gedeelte van de zang( het loopt niet in 1 keer door naar beneden). Dit lijkt mij meer bij de zwarte mees passen.
De lage toonhoogte en de snelheid en (minder hard) het melancholische toontje pleiten weer meer voor glanskop. Iemand anders nog een mening? Een admin bijvoorbeeld...
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

HWJR

Bij deze een beter spectogram van een fragment. Hoogte dus grofweg tussen 3 en 7 K. Zie ook de (visuele) scheiding tussen het hogere en en lagere gedeelte.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

frankneijts

Hoewel ik als Brabander natuurlijk helemaal geen verstand heb van Glanskoppen (die blijken, ondanks t kaartje in de 1e SOVON-atlas, in realiteit vrijwel geheel te ontbreken in mijn provincie ..) denk ik toch dat Marijn gelijk heeft: een Glanskop..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HWJR

Mooi. Dan zet ik het hem op glanskop. Ook jullie bedankt Frank en Guus.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

marijn

Citaat van: HWJR op februari 06, 2021, 09:13:20 AM
Er zit overigens een stuk naaldbos midden in dit gebied. Daar zijn de zwarte mezen talrijk.
Ah, dat wist ik niet. Zeer weinig waarnemingen op W.nl dan overigens (3 in de afgelopen 25 jr).

Tot slot: een andere waarnemer blijkt exact dezelfde (..) opname te hebben geüpload en meldt hierbij de vogel vol in beeld te hebben gehad: een Glanskop.
Marijn Prins

HWJR

#13
Klopt. Zij vroeg me op basis van de zang naar de soort. Ze twijfelde. Ik hoorde dus in eerste instantie een zwarte mees. Wist niet dat zij hem ook had ingevoerd. Ik zal bij deze mijn registratie verwijderen. Ik zie daar overigens best vaak zwarte mezen. Zal ze eens gaan invoeren  ;)
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Rob Koelman

Citaat van: HWJR op februari 07, 2021, 18:04:00 PMIk zal bij deze mijn registratie verwijderen.

Nooit verwijderen, maar gewoon de soortnaam aanpassen!  :police:

Nu kunnen lezers van dit topic de bronwaarneming niet meer bekijken/luisteren en vervalt het mogelijke 'leereffect'...
Met vriendelijke groet, Rob

HWJR

Maar dan heb je wel vervuiling.. Ik link de openingspost wel aan de "echte" waarneming.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Rob Koelman

Citaat van: HWJR op februari 07, 2021, 19:32:28 PMMaar dan heb je wel vervuiling.. Ik link de openingspost wel aan de "echte" waarneming.

Zoals gezegd gewoon de soortnaam bij de waarneming aanpassen. Dat is zeker géén vervuiling...
Met vriendelijke groet, Rob

lukasverboom

Rob, de ingevoerde waarneming is door iemand anders gedaan en door diegene ook ingevoerd. Dan is het een dubbele waarneming, van de waarnemer en van de vraagsteller. Die van de vraagsteller voegt dan niets meer toe.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rob Koelman

Citaat van: lukasverboom op februari 08, 2021, 13:46:34 PMRob, de ingevoerde waarneming is door iemand anders gedaan en door diegene ook ingevoerd. Dan is het een dubbele waarneming, van de waarnemer en van de vraagsteller. Die van de vraagsteller voegt dan niets meer toe.

Ah, dat had ik even gemist...  :angel:
Met vriendelijke groet, Rob