Is dit een cicade en zo ja welke ?

Gestart door glennwjfreer, februari 04, 2021, 15:25:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

glennwjfreer

Hallo iedereen,

Voor een springstaartje zoals Obsidentify aangeeft op basis van foto 2 lijkt me dit beestje te groot (ca. 2 à 3 mm). Andere suggesties als kleine mestvlieg, steltmot spec. leken me ook niet van toepassing.
Zoek ik hier in de goede richting?
Bvd,  Glenn Freer

gbeersma

Dit lijkt me toch een springstaart. Door de onderbelichting zijn de kleuren op je foto's niet goed te zien, maar kijk eens bij de Dicyrtomina's, bijv. D. saundersi of D.ornata.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Eens met Gerard! De belichting maakt het volgens mij niet echt mogelijk om op een soort uit te komen. Mogelijk kun je de foto's wat oplichten. Overigens is een schatting van 2 á 3 mm nog best heel ruim (1 mm meer is voor 2 mm wel heel veel ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

glennwjfreer

Dank jullie wel.
Obsidentify gaf ook zoiets maar ik dacht dat die beestjes vrijwel niet met het blote oog te zien zijn. Deze zat ter hoogte van de achterdeurklink. Verandert dat iets aan jullie oordeel ?
Mvg, Glenn Freer

Henri van Dodeweerd

Er zijn veel soorten springstaartjes. Jij hebt een bolvormige op de foto gezet. Veel bolvormige zijn lastig waarneembaar met het blote oog, zeker als je ze niet gevangen hebt op een lichte ondergrond. Pas nog een ienieminie springstaartje uit wat gemaaid riet in een bak geklopt. Dat was een klein geel stipje die ik is beter ging bekijken omdat het verplaatste.

De dicyrtoma's en dicyrtomina's zijn prima met het blote oog waarneembaar, al blijven ze natuurlijk nog steeds klein. Maar op boomstammen e.d. vallen ze prima op.

Buiten dat om het is echt een springstaart. Ik vermoed een Dicyrtoma ornata of iets gelijkends. Maar als je de foto wat lichter maakt is het patroon en de kleurstelling van de antennes misschien nog te bepalen en kan er mogelijk nog een soortnaam aan geplakt worden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

glennwjfreer

Dank je nogmaals Henri,
Ik heb het inmiddels ingevoerd met de naam die Obsidentify aangeeft:
Dicyrtoma fusca, in het besef dat ik enorm geboft heb om het beestje te zien op deze achtergrond.
Mvg,  Glenn Freer

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

glennwjfreer

Dank je nogmaals voor je reactie Henri,

de enige twee dicyrtoma die ik tegenkom bij waarneming zijn de fusca en de dorsosignata.
Bij d. ornata geeft het geen resultaat...
Overigens staat bij de foto's die bij  fusca staan minstens 1 waarop grote gelijkenis met mijn waarneming lijkt...
wat te doen ?

mvg,    Glenn Freer

gbeersma

Henri bedoelde niet Dicyrtoma ornata, maar Dicyrtomina ornata, die ik in mijn eerste reactie ook al genoemd had.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: gbeersma op februari 12, 2021, 11:01:55 AM
Henri bedoelde niet Dicyrtoma ornata, maar Dicyrtomina ornata, die ik in mijn eerste reactie ook al genoemd had.

Die bedoelde ik inderdaad! Excuus voor de typefout.

Overigens begrijp ik wel dat je D. fusca vind lijken, maar op jouw foto's is bijna geen patroon te herkennen omdat ze zo donker zijn. Dus als je de foto's oplicht zal dat wat helderder worden en wordt de gelijkenis al wel minder...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Misschien is een algemene fototip hier op zijn plaats: als de achtergrond heel licht is in vergelijking met je onderwerp (zoals hier) dan moet je altijd overbelichten. Liefst natuurlijk tijdens het maken van de foto, eventueel achteraf op de computer. Omgekeerd: is de achtergrond veel donkerder dan je onderwerp, ga dan onderbelichten om je onderwerp goed belicht op de foto te krijgen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

glennwjfreer

Gerard en Henri bedankt voor jullie hulp.
Het spijt me dat ik niet in staat ben om de foto's te bewerken zoals Gerard voorstelt.

Heb de waarneming veranderd naar Dicyrtomina ornata

mvg,    Glenn Freer

heermoes

Dit is het beste wat ik er van kan maken.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

glennwjfreer

Dank je wel voor de moeite Luc Elshout !!


Henri van Dodeweerd

D. ornata en dan onzeker lijkt mij het meest haalbare!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

glennwjfreer

Ok Henri,
Consider it done: waarneming aangepast!
Mvg Glenn Freer

roelvanbezouw

Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

mberg

Besten,

Hier valt inderdaad niet met zekerheid te zeggen welke soort het is. Ik denk dat we Dicyrtoma kunnen uitsluiten maar of dit D. ornata of D. saundersi is kan ik niet zien.

met groet aan allen,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging