Fluweelzaagplaat ?

Gestart door Nathalie De Somer, februari 01, 2021, 13:00:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Graag wilde ik weten of deze determinatie correct is, de soort wordt zelden (of is mogelijk niet eerder) in Zeeland waargenomen en als de determinatie onzeker is, graag aangeven welke info nog nodig is. Mogelijk kan nog extra bewijsmateriaal verzorgd worden.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/204700846/.
31 Fluweelzaagplaat - Lentinellus ursinus vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-12-24
locatie: Hulst - Klein Kieldrechtpolder (ZL)

vriendelijke groet
Nathalie De Somer

foto's:



Jan Knuiman

Lijkt mij correct maar moet formeel onder de microscoop.

Groet,
Jan

Nathalie De Somer

Bij de soortinformatie staat nog niet vermeld dat microscopisch onderzoek nodig is, daar staat "Goede foto's gewenst. Bewaar een gedroogd exemplaar"
Is het bij dit exemplaar nog gewenst, of zijn de foto's voldoende?

vr groet
Nathalie

Carolien

Citaat van: Jan Knuiman op februari 01, 2021, 13:27:27 PM
Lijkt mij correct maar moet formeel onder de microscoop.

Groet,
Jan

Valt deze dan nog met andere soorten te verwarren?
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

Jan Knuiman

Citaat van: Carolien op februari 06, 2021, 00:53:48 AM
Valt deze dan nog met andere soorten te verwarren?

L. ursinus onderscheidt zich qua uiterlijk door de bruine ruigviltige / wollige beharing van L. vulpinus, maar dat verchil kan minder duidelijk zijn bij jonge exemplaren. Bij twijfel kan de microscoop dan uitkomst bieden. Er is echter een maar in dit verhaal en dat betreft L. castoreus, een in Nederland niet erkende soort. Niet duidelijk is (voor zover mij bekend) of het wel om twee zelfstandige soorten gaat en welke eigenschappen dan bij welke soort zouden horen. Mocht in de toekomst (middels DNA-onderzoek) blijken dat het om verschillende soorten gaat, dan betekent dit dat het huidige bestand van L. ursinus waarschijnlijk "vervuild" is  met L. castoreus.

Groet,
Jan