tot adult gekweekt Xysticus vrouwtje

Gestart door zakdrager, februari 01, 2021, 01:23:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Dit Xysticus-vrouwtje is gevonden op 18 september (Planken Wambuis), gesleept uit kruidenvegetatie. Zie https://waarneming.nl/observation/200329556/. Subadult, dus was niet tot op soort te determineren.

Ik heb haar de afgelopen maanden opgekweekt (in een verwarmde woonkamer) door haar elke maand een paar druppels water en een papiervisje te geven. Echt heel eenvoudig. Ze is al een tijdje geleden verveld maar vanavond opnieuw gefotografeerd. Ik vermoed dat het X. cristatus is maar het interpreteren van epigynes is helaas nog steeds niet mijn sterkste punt. Hopelijk is de foto voldoende voor een zekere determinatie :blink:

Groet, Henk



Merel

Even uit interesse, hoe hield je de spin precies? In een leeg jampotje ofzo? En water gegeven met een pipetje dan? Grappig dat het zo makkelijk kan.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

zakdrager

#4
Laat ik voorop stellen dat ik op geen enkele manier een deskundige ben in het kweken van spinnen. Spinnenvrouw (Jacomijn) heeft in een van de sticky topics uitvoerig aandacht besteed aan hoe je het best kan kweken. Maar ik volg een beetje mijn eigen ontdekkingstocht op dat gebied omdat het voor mij alleen haalbaar is als het relatief weinig tijd en aandacht vergt. Dus ik geef alleen mijn eigen beperkte ervaringen weer.

Ik heb tot nu toe zo'n 5 of 6 spinnen geprobeerd op te kweken tot adult met redelijk succes (en de enkele keer dat het niet lukte kwam dat doordat ik vorig jaar in het begin van de pandemie mijn eigen 'regels' verwaarloosde omdat mijn hoofd er niet naar stond).

Ik kweek in een plastic medicijnenpot (ongeveer ter grootte van een jampotje, misschien iets kleiner), zonder gaatjes voor beluchting. Ongeveer elke 3 tot 4 weken twee of drie waterdruppels op de bodem van het potje (inderdaad met een pipetje) en iets te eten: een papiervisje of een vliegje of mug al naar gelang wat er voorhanden is in herfst en winter. Ik observeer dan wel een uurtje (en evt. de volgende dag nog eens) of de spin de levende prooi ook lijkt te kunnen bemachtigen. De springspinnen die ik gekweekt heb waren daar behoorlijk effectief in en konden de prooi binnen een half uur tot een uur bemachtigen. Ik heb daar in een eerdere post een soort van kweekverslagje van gedaan. Andere spinnen waren minder effectief, ook omdat het natuurlijk niet hun natuurlijke habitat is zo'n plastic pot. Als ik twijfel, zoals bij deze krabspin die vooral papiervisjes kreeg, haal ik de prooi er weer uit en biedt hem daarna dood aan. Dat werkt dan goed tot nu toe.

Ik vermoed wel dat deze methode vooral werkt bij soorten van relatief droge habitats. Joost Vogels wees me er eens op dat veel soorten relatief vochtig gehouden moeten worden.

Als jij ook van plan bent subadulte spinnen te kweken naar volwassenheid ben ik heel benieuwd naar je kweekverslagen!

Groet, Henk

gbeersma

Verrassend dat een spin ook dode 'prooien' pakt.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Merel

Nou, ik heb vorige jaar winter wel korte tijd een getijgerde lijmspuiter gehouden, omdat ik m wel in actie wilde zien. Helaas deed hij steeds 's nachts, dus ik vond alleen de spuitrestjes. Uiteindelijk weer vrijgelaten in huis, onder het mom van 'als je geen show opgeeft, mag je zelf je eten weer vangen'.
Verder kweek ik wel nachtvlinderrupsen op. Heb geen spinnen-kweek-plannen, maar was wel even benieuwd hoe je dat aanpakte. Ik ga je kweekverslag even opzoeken. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

zakdrager

Nou, getijgerde lijmspuiter is sowieso wel een van de allermooiste soortnamen die ik ken (en komt dicht bij een creatief scheldwoord haha).

Nachtvlinder- en microrupsen heb ik ook veel gekweekt en doe ik nog steeds wel. Zeker de moeite waard dat kweken (wat mij betreft nu vooral voor de sluipwespen) maar qua interessante gedragswaarnemingen is het kweken van spinnen eigenlijk boeiender. Probeer anders eens een keer een springspin. Die zijn actief als het licht is.

Dit is het verslagje dat ik bedoelde: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,454780.msg2350987.html#msg2350987

Groet, Henk