onbekende rups foeragerend op korstmossen op graniet

Gestart door Mario Renden, januari 31, 2021, 23:15:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206671214/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. rups
datum: 2021-01-31
locatie: Den Helder - Polder Het Koegras (NH)

foto's:





Rayan Majoor

Kijk, dit soort foto's zijn nou echt fijn :)
Je hebt hier een stofuil uit het geslacht Hoplodrina. Ik ben er vrij zeker van dat het H. ambigua is, maar het onderscheidende kenmerk ligt daarbij op de zijkant van het lichaam op voornamelijk de achterste segmenten (daar moet de rups een oranjebruine vlek boven de stigmata hebben). Als je daar ook zo'n duidelijke (of een duidelijkere) foto van zou hebben dan zou ik 100% zekerheid kunnen geven, nu 'maar' 99% (die vlekken lijken wel aanwezig op de tweede foto, maar zo op de achtergrond is het lastig te zeggen of het inderdaad die vlekken zijn of gewoon een lichter gebied... maar ook kleur van de haren en de tekening op de overgang van de rug naar de zij wijzen m.i. naar ambigua).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Mario Renden

Dat is fijn Rayan. Ik zoek vanavond of ik een aanvullende foto heb. Ik zet hem nu op onzekere ambigua. Met vriendelijke groet, Mario Renden

Mario Renden

Beste Rayan,

Ik heb een foto toegevoegd. Hij heeft inderdaad van die oranjebruine vlekken. Ik zet hem op zeker. Ik zie dat het de eerste waarneming van deze soort in januari is op waarneming.nl Extra leuk dus.

Nogmaals bedankt. :blink:

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl