grauwe monnik

Gestart door gomera, januari 31, 2021, 19:15:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

gomera

Een duidelijke foto, maar toch kom ik er niet uit.
Determinatie geeft iets van Grauwe Monnik, maar klopt volgens mij niet.
Toscane, eind september 2019.
alvast bedankt

Rayan Majoor

Goed dat je 't controleert: dit is Aedia leucomelas :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gomera

Een windeweeskind. Komt in NL niet voor begrijp ik.
Hier was ik zelf ws nooit achter gekomen. Dank je wel.
Gerrit

gomera

Toch nog een vraag hierover:
Volgens mijn nachtvlindergids behoren de weeskinderen tot de Spinneruilen ( Erebiae ), volgens de vlinderstichting behoort het windeweeskind tot de Uilen ( Noctuidae ).  Dit snap ik niet helemaal......
gr
Gerrit

NB. Mooie site heb je, die ga ik eens beter bekijken.

gomera

Als je wilt mag je onze foto gebruiken voor je ( nieuwe ) site.

Rayan Majoor

Citaat van: gomera op februari 01, 2021, 10:48:44 AM
Toch nog een vraag hierover:
Volgens mijn nachtvlindergids behoren de weeskinderen tot de Spinneruilen ( Erebiae ), volgens de vlinderstichting behoort het windeweeskind tot de Uilen ( Noctuidae ).  Dit snap ik niet helemaal......

Dat is het nadeel van Nederlandse namen: het windeweeskind lijkt qua uiterlijk best veel op de weeskinderen en zal daarvandaan z'n naam hebben gekregen. Maar zowel windeweeskind als zwart weeskind (Mormo maura) behoren tot de uilen (Noctuidae), terwijl de 'eigenlijke' weeskinderen (voornamelijk van het geslacht Catocala) tot de spinneruilen (Erebidae) behoren.

Citaat van: gomera op februari 01, 2021, 10:51:22 AM
Als je wilt mag je onze foto gebruiken voor je ( nieuwe ) site.
Dat zou heel fijn zijn, bedankt! Zou ik dan de originele foto en exacte datum via de mail kunnen krijgen? :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gomera

Natuurlijk. Zie mail die ik je stuurde naar je site.

caliprobola

Hou er ook rekening mee dat de indeling met Erebidae als volwaardige familie er pas na 2010 gekomen is (vooral na de publicatie van dit artikel) en tegen dat die nieuwe inzichten algemeen ingang vinden, zit je al gauw nog enkele jaren verder. Dit terwijl Nederlandse namen vaak al veel langer in zwang zijn.
Voordat de Erebidae als volwaardige familie gezien werden zaten de echte weeskinderen (Catocala enz.) ingedeeld bij de uilen (Noctuidae). Windeweeskind (nu nog steeds een uiltje) lijkt als vlinder uiterlijk behoorlijk sterk op wit weeskind (Catephia alchymista, vroeger een uiltje, nu een spinneruil). Wellicht dat daarom in het Nederlands ook voor de naam "weeskind" is gekozen, hoewel beide soorten genetisch niet zo nauw verwant zijn.

Rayan Majoor

Citaat van: gomera op februari 01, 2021, 12:52:20 PM
Natuurlijk. Zie mail die ik je stuurde naar je site.

Had beter m'n mail eerst even kunnen checken :rolleye: :angel:  Bedankt :duim:

En bedankt voor de toelichting Pieter! Ik wist inderdaad dat de Erebidae pas sinds kort een (definitieve) familie zijn, maar wist nooit precies hoe het nou zat. Fijn om dat dan nu ook weer even opgehelderd te krijgen :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl