Welke korstmos is dit ?

Gestart door Sjoerd88, januari 31, 2021, 17:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd88

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206637887/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2021-01-31
locatie: Udenhout - De Brand - Oude Tiend Zuid (NB)

foto's:






Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sjoerd88

Ik heb je suggestie even nagezocht. En hij heeft er inderdaad iets van weg. Ik ga hem aanpassen. Als het niet juist blijkt te zijn,  dan krijg ik dat vanzelf te horen van de validators. ...Bedankt meneer Meneer Pluijm

lukasverboom

Ik vermoed purperschaaltje. Oh ja, Arno en ik zijn de validatoren :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Citaat van: lukasverboom op januari 31, 2021, 19:24:24 PM
Ik vermoed purperschaaltje.
Die 'hoort' natuurlijk zwarte apotheciën (ronde vruchtlichamen) te hebben. Dan heb ik me weer in de luren laten leggen door zo'n 'bleke' vorm van Purperschaaltje.
Tenzij Lukas er zeker van is, zou ik het wel willen controleren voor je. Heb je een stukje verzameld wellicht (of kun je dat alsnog)?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Het thallus lijkt me meer purperschaaltje, maar ik weet het niet zeker hoor, arceutina zou me ook niks verbazen. Ik laat het aan jou!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Sjoerd88

O zijn jullie de validators. Moet ik dan een paar van de ronde vruchtlichamen opsturen? En waarin en waarheen (adres) kan ik dat het beste versturen? Alvast bedankt

Pluijm

#7
Er zijn natuurlijk meer validatoren en ook vele niet-validatoren helpen je hier op weg.
Ik denk dat pas met de  :micro: het inderdaad duidelijk wordt, o.a. de sporen van beide verschillen veel.

Zo'n korstmos verzamel je het beste door een schilfer schors af te snijden met een scherp mes, pas op uiteraard, en probeer hooguit een derde te verzamelen, zodat het korstmos verder groeit.
De schorsschilfer (met velletje tissue er om) kan in een gewone envelop. Succes!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sjoerd88

De envelop is onderweg. Ik heb 2 van deze type korstmos aangetroffen op dezelfde hazelaar. Ik heb van beide een stukje afgesneden voor de zekerheid. Ik ben zeer benieuwd wat het is. Alvast bedankt.

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sander v Zon

Trouwens Sjoerd, op de 1e en laatste foto meen ik Beukenvlekje te zien zitten, aan de linkerzijde van de stam. Misschien een leuke om nog op te voeren! ;)
Groeten,
Sander

Sjoerd88

Bedankt Sander. Dat zou kunnen , beukenvlekje is al eerder waargenomen in de Brand. Waaraan zie jij dat het een beukenvlekje is? Ik zie dat niet zo goed. En waarom heeft het de naam beukenvlekje eigenlijk? Terwijl ze hier (alleen) op hazelaars voorkomen.

Sander v Zon

De etymologie van de naam Beukenvlekje zou ik niet weten, maar deze soort komt voor op allerlei harde, gladde (meestal wat zure) schors, zoals hazelaar, lijsterbes, eik en dus ook beuk. Hij is te herkennen aan een meestal duidelijk afgebakend, ovaal gebied waar de schors een beetje anders van kleur is (thallus van het korstmos). In dit ovaaltje liggen de zwart-bruine apothecia, onregelmatig van vorm, die bijna niet boven de schors uitsteken. Hieronder een link naar goedgekeurde foto's van de soort op waarneming.nl, daar kun je goed zien wat ik probeer te beschrijven.

https://waarneming.nl/species/17837/photos/?after_date=2020-02-01&before_date=2021-01-31&province=&search=&likes=&advanced=on&user=&location=&sex=&is_validated=on&type=&life_stage=&activity=&method=
Groeten,
Sander

Pluijm

Materiaal ontvangen, inderdaad Bacidia arceutina. Sporen naald-knotsvormig, 45-55 x 2,5 µm.
Dank voor het toesturen!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sjoerd88

Dankjewel Sander voor de heldere uitleg. Ik hoop het nu te herkennen. Ik ga zoiezo nog een x naar die hazelaar waar vermoedelijk dat beukenvlekje op zit

Sjoerd88

Dankjewel meneer Pluijm voor het :micro: onderzoek. Fijn dat jullie willen helpen. Heb je microscoop foto's die ik kan toevoegen aan de waarneming ?

lukasverboom

Leuk hoor! Wat vinden we die soort de laatste tijd vaak.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Sjoerd88

Pas de 2e keer dat ie is waargenomen
in Brabant. (Via waarneming.nl dan). Laatste x : Brabantse Biesbosch 2017

Pluijm

Citaat van: Sjoerd88 op februari 03, 2021, 12:30:20 PM
Heb je microscoop foto's die ik kan toevoegen aan de waarneming ?
Ik heb een foto van enkele sporen bijgeplaatst.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm