vlinder of bladwesp?

Gestart door gomera, januari 31, 2021, 14:02:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

gomera

eind september 2018 Toscane.
de kleuren van de rups van een vlasbekuiltje, maar dat is het niet.
Wat dan wel?

rupsje

Ik zou eens kijken bij (oostelijk) Resedawitje. Groet,

Herman Damman
rupsje

gomera

Hele goeie tip. KLopt idd.
Hartelijk dank.
Gerrit

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen

Rayan Majoor

Resedawitje of oostelijk resedawitje inderdaad waarschijnlijk, hoewel ik niet weet hoe je ze van elkaar kan onderscheiden (vergelijk beide soorten maar eens op lepiforum.de en pyrgus.de). En zelfs sommige Pontia-soorten, hoewel onwaarschijnlijk, durf ik niet met 100% zekerheid uit te sluiten (zie foto 2 van http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Euchloe_Ausonia en de donkere rups van http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Euchloe_Crameri, die beiden een variatie tonen waarbij de gele banden ook met wit onderbroken zijn (als deze determinaties kloppen)).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

In Toscane is het op verspreiding oostelijk resedawitje, de grens tussen beide Pontia-soorten ligt in het NW van Italië. Euchloe crameri komt er eveneens niet voor en in september zijn Euchloe-soorten wellicht al wel even in het overwinterende popstadium. Oostelijk resedawitje lijkt mij dus inderdaad de meest logische keuze.

Rayan Majoor

Altijd fijn, zo'n aanvulling van jou, Pieter :duim:  Verbaas me toch altijd weer over je gedetailleerde kennis over de verspreiding van alle soorten.
Gisteravond (was al een uur later dan ik van plan was door te gaan) had ik inderdaad erg naar uiterlijk gekeken en andere kenmerken minder meegenomen. Inderdaad zal je van de Pontia's verwachten dat ze in september al wel verpopt zijn, hoewel op lepiforum van E. simplonia (ook een in Italië voorkomende soort) ook een foto staat van een rups op 31 juli. Die ziet eruit alsof ie net z'n laatste stadium bereikt heeft en dus nog wel een paar dagen als rups te gaan heeft. Een volgroeide rups eind september is dan wel nog iets extremer, maar onmogelijk is het niet.

Maar uitgaande van een niet-uitzonderlijk exemplaar zal het dan inderdaad wel het oostelijk resedawitje zijn. Mooi om zo met z'n allen dan toch tot een (zeer waarschijnlijke) conclusie te komen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Citaat van: Rayan Majoor op februari 19, 2021, 08:50:39 AM
Altijd fijn, zo'n aanvulling van jou, Pieter :duim:  Verbaas me toch altijd weer over je gedetailleerde kennis over de verspreiding van alle soorten.
Gisteravond (was al een uur later dan ik van plan was door te gaan) had ik inderdaad erg naar uiterlijk gekeken en andere kenmerken minder meegenomen. Inderdaad zal je van de Pontia's verwachten dat ze in september al wel verpopt zijn, hoewel op lepiforum van E. simplonia (ook een in Italië voorkomende soort) ook een foto staat van een rups op 31 juli. Die ziet eruit alsof ie net z'n laatste stadium bereikt heeft en dus nog wel een paar dagen als rups te gaan heeft. Een volgroeide rups eind september is dan wel nog iets extremer, maar onmogelijk is het niet.

Maar uitgaande van een niet-uitzonderlijk exemplaar zal het dan inderdaad wel het oostelijk resedawitje zijn. Mooi om zo met z'n allen dan toch tot een (zeer waarschijnlijke) conclusie te komen :duim:
E. simplonia komt dan ook op grotere hoogte voor dan E. crameri/ausonia waardoor de cyclus zich 1 à 2 maand later voltrekt. E. crameri/ausonia hebben 1 grote generatie per jaar in februari -  half mei met - afhankelijk van de locatie - een partiële tweede generatie in mei-juni. Net als bij oranjetipje gaat de ontwikkeling heel snel en zijn de rupsen na enkele weken volgroeid en verpoppen ze om zo in diapauze te gaan en zomer/herfst/winter door te brengen. E. simplonia is een bergsoort die in 1 generatie vliegt van mei tot (half) juli. Ook van die soort denk ik niet dat je eind september nog veel rupsen zal vinden want dan is het op de hoogte waarop ze voorkomen echt wel al late herfst. Pontia daplidice/edusa hebben verschillende, opeenvolgende en overlappende generaties per jaar van vroeg in het voorjaar tot ver in het najaar (en in de laagste en zuidelijkste delen van het mediterraan gebied het gehele jaar door). Overigens denk ik dat het vermoeden dat je in jouw eerste reactie opperde - dat er bij de ID's op lepiforum mogelijk ook fouten zijn - ook wel eens zou kunnen kloppen, zeker bij die donkerste E. ausonia.

Rayan Majoor

Bedankt weer voor de uitgebreide reactie, erg leerzaam! Voor eventuele toekomstige rupsen uit beide genera heb ik dit topic gelijk even opgeslagen zodat ik een goede basis aan informatie heb om mee te beginnen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl