Hoofdmenu

Of toch een Noctua?

Gestart door Henri van Dodeweerd, januari 30, 2021, 21:43:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206604254/.
1 Vierkantvlekuil - Xestia xanthographa rups
datum: 2021-01-30
locatie: Grafhorst - Zuiderwaardkolk (OV)

foto's:




Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Xestia klopt, maar uit m'n hoofd even niet hoe je X. xanthographa en X. sexstrigata uit elkaar houdt (als dat überhaupt kan)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Dank voor je reactie, Rayan! Als ik de informatie van vlinderstichting goed interpreteer, dan zit het verschil in de kleur van de rups.

Voor X. sextrigata zou dat bleek grijsachtig bruin zijn.
Voor X. xanthographa zou dat okerkleurig bruin zijn.

Als ik daarop af zou gaan dan lijkt X. sextrigata iets beter te passen, maar de vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar is dit kenmerk ;).

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Tja, kleurtinten vind ik sowieso vaak wat twijfelachtig, vooral aangezien ik soms te horen krijg dat ik een beetje kleurenblind ben :rolleye:
Gisteren was ik niet thuis, maar nu even de grote Voogd erbij gepakt om weer even op te frissen wat het verschil ook alweer was: 't verschil zit 'm in de lichte en donkere band die respectievelijk onder de subdorsale lijn (dunne witte lijn met zwarte vlekjes ertegenaan) liggen. Bij X. xanthographa is de lichtere band dunner dan de daaronder liggende donkere band, terwijl beide banden bij X. sexstrigata even breed zijn. Dus is dit een duidelijke X. xanthographa :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Haha,
Zo zie je maar dat kleuren zeker vanaf foto's niet heel betrouwbaar zijn.

Dank voor de moeite, Rayan!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd