Groot kalkschuim ??

Gestart door c.vangeer, januari 29, 2021, 14:41:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.vangeer

Zelf was ik niet op de naam gekomen, maar via de herkenning werd ik op het spoor van groot kalkschuim gezet.
Vergelijken met andere beelden, doe vermoeden dat dit een juiste naamgeving is.
1 Groot kalkschuim - Mucilago crustacea
datum: 2020-10-16
locatie: Vlieland - Vuurboetsduin (FR)

foto's:

en
foto's:


Wie heeft vaker deze slijmzwam gezien en kan mijn vermoeden bevestigen?

Alvast hartelijk dank
Ciska

Marian Jagers

#1
Dag Ciska,

Helaas, ik ga je vermoeden niet bevestigen. Je vondst kan mogelijk deze soort zijn maar hij is me nog te weinig ontwikkeld. Mogelijk kan zoiets ook tot wat anders uitgroeien.

Omdat hier op dit forum zoveel onrijps voorbij komt, heb ik op een gegeven moment voor fotografen een speciaal topic gemaakt. Zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,365525.0.html. Wellicht aardig om eens te lezen.
Groeten Marian

c.vangeer

Marian,
Ik zie geen link?
Nu ik voor de zoveelste keer de foto's zie, doet de tweede me ook aan boompuist denken.
Zit ik toch op het het goede forum?
groet
Ciska

Marian Jagers

Ja, wat organisme betreft zit je met beide foto's goed.
Zijn je foto's wel van dezelfde vindplek, vroeg ik me af. Als dit twee verschillende vondsten zijn kunnen het ook 2 verschillende, in dit stadium niet te determineren, soorten zijn.

Helaas je tweede foto lijkt wat mij betreft helemaal niet op een Boompuist (net zo weinig als die resupinate polypoor op het paddenstoelenforum van een paar dagen geleden).
Met wat geduld is het allemaal te leren  :rolleye: . Kijken moet je leren. Wat je vooral zou helpen is je aansluiten bij een werkgroep bij je in de buurt waardoor je allerlei handige info te horen krijgt.
Groeten Marian

Marian Jagers

Oh ......... en je gebruikt hopelijk een loep in het veld?
Groeten Marian

c.vangeer

Hallo Marian
Tot nu toe ben ik alleen met een enkele excursie via Natuurmonumenten mee gegaan. Voodeel van in een groep lopen is dat je misschien meer meningen krijgt en met meer ogen bent. Ik mag graag een stuk wandelen en  geniet ook van de rust die ik vind in de natuur. Fotograferen kost ook tijd en vaak moet je kiezen. Geen loep dus. Wel heel veel foto's op waarneming.nl
Inmiddels ben ik er wel achter dat een foto vaak onvoldoende informatie in zich heeft om op naam te kunnen brengen, maar ook dat een geoefend oog meer ziet dan dat van een beginner.
Om terug  te komen op je vraag.
Het zijn foto's van verschillend moment en plek, die bij mij in eerste instantie aan dezelfde soort deden denken, in tweede instantie al minder
Voor wat het waard is.
Groet
Ciska

Marian Jagers

Vandaar dat ik de groeistadia van beide foto's niet kon plaatsen  :-X
De eerste zou zich kunnen ontwikkelen tot Groot kalkschuim maar ik heb nu eenmaal gelukkig geleerd voorzichtig te zijn en blijf dit ook. Eerst het verdere stadium van ontwikkeling zien.
De tweede is vrijwel zeker een andere soort.

Groeten Marian

c.vangeer

Hallo Marian
De link die je eerder gaf komt helaas niet bovendrijven als je met zoekmachine op het begrip slijmzwammen zoekt. Het is een vak apart, dat heb ik wel door. N.a.v. andere slijmzwamfotos was ik al eens op zoek gegaan naar meer informatie. Ik ben nl bezig aan de hand van eerder door mij gemaakte en op waarneming.nl bevestigde fotos stapje voor stapje te leren. Een leuke bezigheid, net als fotograferen trouwens.
Van Gaasterland zijn inmiddels 100 soorten langsgekomen. Dit is het resultaat. Mijn eigen paddoboek van Gaasterland in digitale vorm.

https://www.albelli.nl/onlinefotoboek-bekijken?widgetId=9f312f5f-065e-4d2f-8612-fa50bf7f1343

Of het groot kalkschuim in deel 2 van mijn paddoavontuur terecht komt; zou kunnen en dan weet ik jouw link te vinden.
Dank in ieder geval voor je voorzichtige bevestiging, althans, zo zie ik het maar.
Groet
Ciska van Geer

Marian Jagers

Citaat van: c.vangeer op januari 30, 2021, 13:05:00 PM
Of het groot kalkschuim in deel 2 van mijn paddoavontuur terecht komt; zou kunnen en dan weet ik jouw link te vinden.
Dank in ieder geval voor je voorzichtige bevestiging, althans, zo zie ik het maar.

Dag Ciska,

Waar lees jij de (voorzichtige) bevestiging vraag ik me af.
Ook je eerste foto is voor mij een slijmzwam spec. tenzij je nog in staat bent aan te tonen dat het om deze soort gaat (wat niet het geval zal zijn, gezien het een oude waarneming is.

Wat je er verder mee doet is geheel jouw verantwoording.




Groeten Marian

c.vangeer

#9
Beste Marian
Sorry dat ik je uitleg misschien verkeerd heb geïnterpreteerd. 
De bedoeling was niet verkeerd. Het spreekt voor zich dat mijn interpretaties uit te koker komen van een leek, ik dus.
Ik heb wel de neiging om alle foto's waar ik geen soortnaam aan kan verbinden van waarneming.nl te verwijderen, was daar al mee begonnen.
Ik heb het idee dat die berg minder passend gedocumenteerde foto's contraproductief werkt, vervuilt, maar toen ik de eerste te vage foto had verwijderd werd het opschonen mij afgeraden.
Nu ga ik maar door met de foto's die wel herleidbaar zijn.
Fijn weekend
Ciska