"Spelden" op zaden Pilaira spec.

Gestart door SonjaK, januari 29, 2021, 12:01:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

SonjaK

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206259261/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-01-22
locatie: Huijbergen - Staartsche Duinen west (NB)

Het lijkt me een uitwerpsel van een dier met allemaal onverteerde/half verteerde zaadjes.

foto's:





Mosmanneke

#1
Is het geen uitwerpsel? O ja staat er al!
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

rietvanoosten

Citaat van: SonjaK op januari 29, 2021, 12:01:57 PM
Het lijkt me een uitwerpsel van een dier met allemaal onverteerde/half verteerde zaadjes.

:angel:
met vriendelijke groet, Riet

Jacob Molenaar

Als leek reageer ik nauwelijks op paddenstoelenvragen, maar wellicht zou het deze soort kunnen zijn.. ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

William de Jong

Dit is een Pilaira sp. Pilobolus heeft een zwelling onder het sporenzakje, deze niet. Voor determinatie tot op soortnaam moet die onder de  :micro:

Groeten, William de Jong

rietvanoosten

Citaat van: William de Jong op januari 29, 2021, 16:07:50 PM
Dit is een Pilaira sp. Pilobolus heeft een zwelling onder het sporenzakje, deze niet. Voor determinatie tot op soortnaam moet die onder de  :micro:

Dank je wel William! Kende het genus Pilaira niet.
met vriendelijke groet, Riet

SonjaK

Citaat van: William de Jong op januari 29, 2021, 16:07:50 PM
Dit is een Pilaira sp. Pilobolus heeft een zwelling onder het sporenzakje, deze niet. Voor determinatie tot op soortnaam moet die onder de  :micro:

Oh dankjewel! Jammer dat het niet zo kan. Ik heb niks meegenomen (en het was ook al vorige week). Het zag er heel bijzonder uit met al die hele dunne steeltjes met gele knopjes.

SonjaK

Sorry, nog een vraag. Hoe kan ik hem het beste plaatsen? Ik zie geen Pilaira sp. of onbekend. De groep kan ik ook niet als algemene groep kiezen of kijk ik verkeerd?

p.eenshuistra

Zet hem maar op Pilaira anomalus en op onzeker. Als validator weet ik ook niet waar ik met de  :micro:  naar zou moeten kijken. Groet, Peter

p.eenshuistra

ai!, Pilaira anomala (niet anomalus)

William de Jong

https://www.researchgate.net/publication/233678649_Taxa_of_Pilaira_Mucorales_Zygomycota_from_China

Hier is een sleutel waar ook de soorten op staan die in de database van waarneming(en) van NL en België staan.
Ik zie dat er op waarnemingen.be zelfs goedgekeurde (microscopische) waarnemingen (van P. anomala) staan. Op waarneming.nl helaas niet. En ook niet in de Verspreidingsatlas. Heb er zelf vrij recent één gedetermineerd als P. moreaui: https://waarneming.nl/observation/204186238/

Groeten, William de Jong

William de Jong

Die zeldzaamheid op waarneming.nl zal wel meevallen overigens.
Hier (https://waarneming.nl/species/21480/photos/?advanced=on) op 1 pagina al 7 waarnemingen waar Pilaira eerder in aanmerking komt dan Pilobolus.
In die zin zou het niet verkeerd zijn als Pilaira sp. ook aan de database toegevoegd zou kunnen worden. Paar waarnemingen goedkeuren als Pilaira sp., dan pikt de beeldherkenning die er voortaan wellicht ook gelijk uit. En dat scheelt weer 'opruimwerkzaamheden' achteraf.

Groeten, William de Jong

Jacob Molenaar

Beetje off-topic, maar is dit wellicht ook deze groep? Lijkt wel weer net wat anders.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

William de Jong

Vermoedelijk inderdaad een Pilaira, Jacob.

Groeten, William de Jong

William de Jong

Citaat van: William de Jong op januari 29, 2021, 19:27:50 PM
In die zin zou het niet verkeerd zijn als Pilaira sp. ook aan de database toegevoegd zou kunnen worden. Paar waarnemingen goedkeuren als Pilaira sp., dan pikt de beeldherkenning die er voortaan wellicht ook gelijk uit. En dat scheelt weer 'opruimwerkzaamheden' achteraf.

Is er een paddenstoelenadmin die hierop wil reageren?

Groeten, William de Jong

xenion

Ik heb Pilaira spec. voor Nederland geactiveerd.
Groeten,
Martin

William de Jong

Citaat van: xenion op januari 31, 2021, 18:58:34 PM
Ik heb Pilaira spec. voor Nederland geactiveerd.

Top!  :duim: Bedankt, Martin.

Groeten, William de Jong

SonjaK

Ik heb mijn waarneming ook aangepast. Dankjulliewel!
Wel jammer van mijn rode sterretje (bij anomala)  ;)