Nederlandse of tropische miljoenpoot? => kasplatrug

Gestart door Rayan Majoor, januari 28, 2021, 15:38:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/206514290/.
1 Platrug onbekend - Polydesmidae indet. binnenshuis
datum: 2020-07-23
locatie: Havelte - Vlindertuin (DR)

foto's:






Zat net over de drempel in het ontvangstgebouw van de vlindertuin. Ik had er niet bij stil gestaan dat ie ook uit de vlindertuin kon komen (ingang van de vlindertuin zelf was een aantal meter verder het gebouw in) en dacht dat ie per ongeluk naar binnen was gegaan, dus heb hem buiten neergezet.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jvanleeuwen

Hoi Rayan,

Lijkt me Oxidus gracilis, de exotisch Kasplatrug.

Met Groet,

Jan

mberg

Hej Rayan,

Jan is correct.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Leuk, bedankt! Apart dat ie op waarneming.nl als inheems aangegeven staat (heeft ie hier dan al meer dan 10 jaar populaties buiten de kassen?). Maar kan natuurlijk ook gewoon een foutje zijn geweest bij het aanmaken van de soort
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Hej Rayan,

Deze soort is inderdaad ingeburgerd in (warme) kassen en in huis in plantenbakken en kan soms in zeer grote aantallen voorkomen. Er zijn enkele waarnemingne buiten maar onder bijzondere omstandigheden.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Ah, op die manier. Zou 'ingeburgerd' zelf opgevat hebben als 'komt zelfstandig minstens 10 jaar in de Nederlandse natuur of evt. steden voor'. Maar dat is weer een gevalletje van verschillende opvattingen van hetzelfde begrip.
Duidelijk, bedankt voor de toelichting :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl