Hoofdmenu

Korstzwam?

Gestart door Mosmanneke, januari 28, 2021, 13:25:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mosmanneke

Deze foto nog gemaakt in het diatijdperk op de Oude Hondsberg bij Oisterwijk zit al heel lang in de doos.
Is er aan de hand van de foto's nog een naam aan te geven?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Gert Kremer

zit een zwameter op zo te zien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Mosmanneke

Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Giel van der Pluijm

Een zwameter is geen dier of zo, maar een soort schimmel die op andere paddenstoelen leeft. Het is het helgele spul wat een laagje vormt over de eigenlijke paddenstoel.

Gert Kremer

Citaat van: Giel van der Pluijm op januari 28, 2021, 18:59:02 PM
Een zwameter is geen dier of zo, maar een soort schimmel die op andere paddenstoelen leeft. Het is het helgele spul wat een laagje vormt over de eigenlijke paddenstoel.
:duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Mosmanneke

Ha bedankt. Weer wat wijzer geworden. Nu de naam van de eigenlijke zwam nog. Dan zou het helemaal compleet zijn.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

paddenstoelenmonster

Ik wil ook wel een duit in het zakje doen. Zo te zien betreft het een naaldhoutstobbe, en dan kunnen in ieder geval de zwammen die langs de zijrand groeien, wat mij betreft heel goed Citroenstrookzwammen zijn. Ondanks het feit dat ik die soort behoorlijk goed ken en ze ook wel bijvoorbeeld op de stobbe liggende denappels helemaal overwoekeren (zie: https://waarneming.nl/waarneming/view/205262940?_popup=1)en ze zeker als ze jong zijn, erg geel kunnen zijn, herken ik al die bolletjes/kussentjes op het zaagvlak niet duidelijk. Naspeuren bij goedgekeurde Citroenstrookzwammen op w.nl gaf ook geen vergelijkbare exemplaren, maar lang niet alle ingevoerde Citroenstrookzwammen worden goedgekeurd. Er is gewoon veel achterstand bij de Admins. Helaas..
Maasr je vraag is natuurlijk helemaal terecht!
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Gert Kremer

Citroenstrookzwam geef ik geen duit voor. 
Goudgele zwameter ga ik voor. Vergroot eens een stuk foto met geel en zonder geel natuurlijk.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Mosmanneke

Zwameter op?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.